Twinkle | Digital Commerce

Garantie straks ook voor digitale producten

2017-06-09
23671332
  • 0:58

Verkopers van digitale producten als e-books en online diensten moeten (crossborder) kopers binnenkort de mogelijkheid bieden voor terugbetaling of reparatie als een item het niet doet. Er komt een wettelijke garantieperiode voor digitale artikelen.

De voorwaarden bij een in een EU-land gekocht digitaal product of online dienst moet gelijk worden getrokken aan die van fysieke producten. De 28 EU-ministers hebben daar gisteren akkoord voor gegeven. Nu moet nog wel over de uitvoering onderhandeld worden met het Europees Parlement.

Verantwoordelijkheid bij verkoper
Consumenten krijgen zo meer bescherming als een digitaal product niet goed functioneert. De verkoper moet straks in het eerste jaar namelijk aantonen dat het item bij aankoop wel werkte of het product terugnemen en repareren. Dit geldt ook voor artikelen die zijn ‘gekocht’ in ruil voor data.

Gelijktrekken tarief e-books
Vorige week stemde een overtuigende meerderheid van het Europees Parlement vóór het gelijktrekken van de btw-tarieven voor digitale en gedrukte publicaties. Voor Nederlanders betekent dat een verlaging van 21 naar 6 procent btw voor e-books, digitale kranten en magazines.