Twinkle | Digital Commerce

Discussie over milieubelasting voor webshops in België

2018-05-14
21241194
  • [nieuws]
  • 1:40

In België is discussie ontstaan over de invoering van een milieubelasting op e-commerce. Volgens Grete Remen, Vlaams parlementslid en onderneemster, is een ‘fundamentele taxshift broodnodig’ om lokale handelaren zonder webshop een kans te geven.

Volgens Remen kunnen grote internationale partijen als Zalando, maar ook Nederlandse webshops als Coolblue en Bol.com, gemakkelijker opereren in België vanwege een ‘voordelig belastingtarief’ bij onze zuiderburen. Het gevolg is, zegt zij, dat meer mensen bij deze partijen over de grens kopen, wat een grotere druk levert op het milieu (door transport) en negatieve impact heeft op de Belgische lokale handel.

Noodzakelijk en urgent
‘Een verschuiving van lasten op arbeid naar lasten op consumptie, transport, milieu en vervuiling is niet alleen wenselijk, maar vooral noodzakelijk en urgent’, pleit Remen in een blogpost op Knack. ‘Ieder pakje wordt vervoerd en heeft 30 procent kans op retourrecht. Tel daarbij dat een bestelwagen makkelijk 200 gram co2 uitstoot per kilometer en de buitenlandse internetreuzen gigantische hoeveelheden retourverzendingen moeten verwerken en het kleinste kind beseft dat dit enorm schadelijk is voor ons milieu.’

Niet de oplossing
De milieubelasting zou helpen om het consumptiegedrag te veranderen, denkt Remen. Onzin, is Pieterjan Van Leemputten, redacteur van Data News, van mening. ‘Het belasten van e-commerce gaat de buurtwinkel niet redden’. ‘We winkelen niet bij Amazon om dat we het logo zo knap vinden, wel omdat een aantal buitenlandse webshops vaak gewoon beter zijn’, schrijft hij in een reactie op Remen.

Ga online
Volgens hem hebben veel kleinere ondernemingen zonder webwinkel de e-commerce boot gewoon gemist en laten zij zich nu omzet afsnoepen door buitenlandse online retailers. ‘In een land waar we werken tot 17 uur, in de file staan tot 19 uur en de meeste winkels slechts open zijn tot 20 uur, zijn webshops open op het tijdstip dat ik tijd heb om mijn geld uit te geven. Beste Vlaamse handelaar, ga online.’

Lees ook:
Logistieke bedrijven: ‘België is Mekka van e-commerce’ (6-3-2017)
- Schoenen Torfs doorbreekt Belgische nachtwerkimpasse (2-2-2017)