Wielrennen is niet alleen onder mannen populair. De vrouwenlijn van kledingmerken in deze tak van sport is echter ontoereikend, vond Marloes de Bruin. ‘Zonde, want een leuke outfit motiveert je echt om te gaan sporten.’ Ze lanceerde Ingeklikt.com.
Tekst: Danielle Scheffer
Toen De Bruin voorjaar 2016 begon met wielrennen, vond ze het aanbod voor damesfietskleding klein en zonder creativiteit. ‘Hardloopkleding is er in vele kleuren en dessins, maar voor een fietsoutfit moest je het doen met saai zwart of tuttig roze’, vertelt ze. Ze besloot daarom zelf te gaan maken wat ze mooi vond en begon de webshop Ingeklikt - Amsterdam cycling fashion. Ze ontdekte dat ze juist dát maakte waar veel vrouwen al een tijdje op zoek naar waren. ‘De reacties zijn enorm positief, klanten posten selfies in hun outfit op social media.’
De Bruin runt de webshop naast haar fulltime baan als marketingmanager. Ze doet alles zelf: van webshop bouwen tot kledingdessins ontwerpen, van verzending tot marketing. Alleen voor de productie van de kleding werkt ze samen met Europese sportkledingfabrikanten. Dat valt nog te verbeteren: ‘De levering van de producten duurde langer dan ik dacht, zodat ik de webshop pas aan het eind van het wielerseizoen kon lanceren.’ Marketingwise maakt ze veel gebruik van social media, mond-tot-mondreclame en zet ze AdWords in.
De grootste uitdaging vindt De Bruin het voorraadbeheer. ‘Als starter is het lastig je inkoop te bepalen, bovendien zit er veel geld vast in mijn voorraad. Om budget te genereren voor een nieuwe collectie, moet ik eerst meer van de bestaande voorraad verkopen.’
Tips voor andere starters heeft de Bruin zeker: ‘Redeneer niet alleen vanuit jezelf. Probeer je doelgroep te leren kennen en zorg dat je interesse oprecht is. Door in gesprek te gaan met klanten en volgers, leer je veel over hen en kun je beter bieden waar ze naar op zoek zijn.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2016.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Hip op de fiets
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.