Vergelijkingssite Kieskeurig.nl plaatst vanaf nu geen recensies meer van consumenten die daarvoor een beloning ontvangen. Bedrijven die een consument benaderen om hun product te beoordelen, kunnen dat oordeel op die wijze positief beïnvloeden.
“We controleren iedere review en doen steekproeven, zodat wij zo goed mogelijk kunnen waarborgen dat de reviews ook daadwerkelijk door echte consumenten en met de juiste beweegredenen zijn geschreven”, zegt Janneke ten Dam, Manager Content en Marketing van Kieskeurig.nl. “Om deze belofte te kunnen waarmaken, hebben we besloten om reviews op basis van beloning te gaan weren.”
Gekleurde beoordelingen
Kieskeurig.nl verscherpt de regels naar aanleiding van onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) naar de rol van recensies in het aankoopproces. Consumenten en bedrijven krijgen regelmatig een verzoek van verkopers om hun product te beoordelen; dat werkt gekleurde beoordelingen in de hand, vindt Kieskeurig.nl.
Amazon
De productvergelijker volgt daarmee het voorbeeld van Amazon, die onlangs besloot alleen nog recensies uit zijn eigen Vine-programma te publiceren. De e-retailer weigert beoordelingen waar verkopers zelf om vroegen en waarvoor een beloning in het vooruitzicht is gesteld.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Kieskeurig.nl weert beloonde beoordelingen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.