Nederlandse consumenten besteedden afgelopen oktober 5,4 procent meer in de detailhandel dan in oktober vorig jaar. De online omzetgroei was vele malen sterker, het sterkst bij retailers die primair op internet verkopen.
Dat blijkt uit cijfers die het CBS vanochtend publiceert. Ze zijn (voor het eerst) standaard gecorrigeerd voor de zogenoemde koopdagsamenstelling. Zonder correctie zou de totale detailhandelsomzet ongeveer 1 procent hoger hebben gelegen dan in dezelfde maand vorig jaar, in plaats van de nu gecommuniceerde 5,4 procent. De bestedingen in non-food stegen (6,9 procent) overigens sterker dan die in food (2,4 procent), vooral dankzij extra afzet.
Webwinkels versus multi-channelers
Onder de tussenkop ‘Online omzet groeit opnieuw’, schrijft het CBS: ‘De online omzet groeide in oktober met 19,2 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 23,7 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 14,1 procent.’
Dit zal het toekomstbeeld zijn, denk ik.
Dit is interessant, gezien dit bericht een jaar geleden:
http://www.emerce.nl/nieuws/multichannel-retailers-groeien-dubbel-hard-pure-players
@Maurice: klopt inderdaad, de trend is gekeerd: 'webwinkels' groeien sinds eind vorig jaar beduidend harder dan 'multi-channelers', afgelopen september bijvoorbeeld twee keer zo hard.
Is natuurlijk appels met peren vergelijken. Pure players doen alleen hun webshop, multi-channelers doe de winkel én de webshop. Dat de online activiteiten van pure-players dan sterker groeit is natuurlijk niet zo verrassend. Zeggen dat de winkelomzet van mulitchannelers sterker groeit dan die van de pure player zou net zo onzinnig zijn....Voor een goede vergelijking moet je het TOTALE plaatje bekijken.