Twinkle | Digital Commerce

‘Laat online marktplaatsen beter samenwerken met lokale winkels’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:06

Onderzoeksbureau McKinsey luidt de alarmbel; als er niet snel actie wordt ondernomen is 20 tot 35 procent van de huidige en geplande winkelruimte overbodig in 2025. Retailers moeten samenwerken, is het devies. Vooral online marktplaatsen en fysieke winkels.

McKinsey doet deze uitspraken in het rapport 'Werk aan de winkel: de Nederlandse detailhandel in versnelling richting 2025', uitgevoerd in opdracht van Detailhandel Nederland en vanmiddag overhandigd aan minister-president Mark Rutte.

Verschraling
De groeiende concurrentie van buitenlandse online partijen als Amazon en Alibaba heeft de komende jaren negatieve gevolgen voor zowel Nederlandse fysieke als online detailhandelaars. Dit leidt tot verschraling van het winkelaanbod, vooral in non-food.

Lokaal productaanbod
Om dat te voorkomen moeten online marktplaatsen als Bol.com en Wehkamp beter samenwerken met fysieke winkels voor een lokaal productaanbod op het web, moeten er snel technologische vernieuwingen plaatsvinden in de branche en moeten winkeliers de handen ineen slaan om samen Nederlandse artikelen in het buitenland te verkopen. Ook moet de regelgeving rond winkelpersoneel vanuit de overheid worden aangepast.

Lees ook:
- Fysieke winkels moeten hun eigen plek veroveren (22-8-2016)
- Benelux zet vaart achter gezamenlijke e-commerce markt (4-10-2016)
- De V&D is dood, leve het plug & play-warenhuis! (1-11-2016)