Twinkle | Digital Commerce

Net-a-porter boekt eerste winst

2017-11-08
491303
  • 1:20

Net-a-porter heeft voor het eerst een boekjaar afgesloten met winst. De omzet van de vijftienjarige fashion pure player schoot vorig jaar met 23 procent omhoog. Net-a-porter profiteert van de verschuivende bestedingen in het luxesegment, van offline naar online.

De omzet van Net-a-porter kwam afgelopen boekjaar (tot en met maart) uit op 654 miljoen pond, bij de huidige wisselkoersen ruim 900 miljoen euro. De winst voor belasting bedroeg 11 miljoen pond, terwijl een jaar eerder nog 10 miljoen pond aan verlies werd geleden.

Online omzetaandeel verdriedubbeld
Ongeveer 6 procent van de bestedingen in het luxesegment vindt momenteel plaats op internet, becijferde McKinsey recentelijk. De adoptie van e-commerce is daarmee veel sterker gebleken dan het adviesbureau in 2009 had verwacht. McKinsey voorspelt nu dat het online omzetaandeel in luxe de komende tien jaar zal verdriedubbelen, tot 18 procent in 2015.

Fusie met Yoox
Net-a-porter, in 2000 opgericht door Natalie Massenet in Londen, gaat vanaf september samen met de Italiaanse Yoox Group. Het Zwitserse luxeconcern Richemont, onder andere eigenaar van Cartier en Montblanc, wordt voor de helft eigenaar van de Yoox Net-a-Porter Group. Yoox-oprichter Federico Marchetti krijgt de dagelijkse leiding in handen, ook Massenet blijft betrokken.

Samen tegen Amazon
Richemont’s bestuursvoorzitter Johann Rupert pleit voor een verdere (online) samenwerking tussen aanbieders in het luxesegment, om Amazon het hoofd te kunnen bieden. Hij heeft concurrenten Kering en Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) uitgenodigd om ook te te treden tot de Yoox Net-a-Porter Group.

Lees ook: Net-a-porter lanceert eigen social netwerk (7 mei 2015)