Twinkle | Digital Commerce

BarclayCard: 'kwart e-commerce retouren onverkoopbaar'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:59

Uit onderzoek van het Britse BarclayCard blijkt dat 26 procent van de retouren uit e-commerce onverkoopbaar is. Producten worden teruggestuurd met gebruikssporen; verkopers moeten hierdoor kostbare oplossingen zoeken.

Het onderzoek stelt het retourdilemma van veel retailers op internet aan de kaak: consumenten worden steeds veeleisender op het gebied van retouren, maar verkopers zien zich geconfronteerd met hoge kosten om aan deze eisen tegemoet te komen. Zo eist volgens BarclayCard 49 procent van de consumenten meerdere betaalmethoden en koopt 36 procent niet wanneer er retourkosten worden gerekend. Bijna zes op de tien ondervraagde e-commerce bedrijven betalen dan ook het gehele aankoopbedrag terug, ongeacht de staat van de retour.

Omgaan met retourkosten
Toch zwichten niet alle webwinkeliers voor deze druk: 37 procent rekent wel retourkosten. 22 procent heeft een nieuw retourbeleid moeten introduceren om met onverkoopbare retouren om te kunnen gaan. Eén op de tien webwinkels zoekt de oplossing voor onverkoopbare voorraad in het zakendoen met resellers, die de restvoorraad retouren kunnen doorverkopen. 8 procent moest een grotere opslagruimte betrekken om alle teruggestuurde producten te kunnen herbergen.
 
Lees ook: 'Waardevermindering bij retouren: wat zegt de nieuwe wet?' (14-05-14)