Van alle transacties in Nederlandse webwinkels kwam 37 procent in het tweede kwartaal uit mobiele apparaten. Daarmee bevindt ons land zich op de zesde positie van in totaal twaalf landen wereldwijd.
Dat blijkt uit het State of Mobile Commerce Report H1 2016 van Criteo. In het rapport worden de mobiele prestaties van webshops in Japan, Groot-Brittannië, Zuid-Korea, Australië, Duitsland, Nederland, de Verenigde Staten, Spanje, Italië, Frankrijk, Brazilië en Rusland uiteengezet.
Net boven de VS
Met het mobiele aandeel van 37 procent in online transacties staat Nederland op gelijke hoogte met buurland Duitsland en boven e-commerce grootmacht de Verenigde Staten:
Aandeel smartphones nu groter
Het aandeel van de smartphone is in Nederlandse mobiele transacties in webwinkels net iets groter dan dat van de tablet. Ook andere Europese landen hebben een soortgelijke verdeling. In Azië is het afrekenen op de smartphone veel gebruikelijker (Japan 88 procent, Zuid-Korea 98 procent).
Mobielvriendelijk
Het blijkt dat landen waarin meer websites voor mobiele apparaten geoptimaliseerd zijn, een groter mobiel aandeel in online transacties hebben. Nederland bevindt zich wederom in de middenmoot, met 87 procent mobielvriendelijke websites en een mobiel transactieaandeel van ongeveer 35 procent.
Interessant onderzoek! Had alleen graag de cijfers van China hier ook nog tussen gezien. Vermoedelijk staan zij in de top-3.
benieuwd hoe derde wereld landen het doen, die hebben over het algemeen geen desktop, dus ik verwacht daar nog veel hogere percentages.
Overigesn verbaas ik me over hoeveel er nog met de tablet gedaan zou zijn. Bij ons zie je dat het aandeel verkoop sterk terugloopt en nog maar een vierde tot vijfde van de mobiele share is