Twinkle | Digital Commerce

‘Online aandeel boodschappenmarkt 5 procent in 2017’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:10

De online boodschappenmarkt zal het komende jaar een omzetgroei doormaken van 30 procent. Daarmee wordt het aandeel van online in de totale markt 5 procent. Bijna 1,6 miljoen Nederlanders vinden inmiddels de weg naar de digitale supermarkt.

Dat blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder zevenduizend consumenten. Het aandeel van online boodschappen komt overeen met dat wat Deloitte vorige week becijferde.

Fysiek blijven winkelen
Ongeveer 16 procent van de Nederlanders heeft al eens eten en drinken online besteld. In 2017 is dit aantal ook ruim één op de zes. Het merendeel van de boodschappen doen consumenten nog steeds bij de fysieke supermarkt, dit zal ook in de nabije toekomst zo blijven.

Populaire sites
De meeste consumenten laten hun online bestelde artikelen thuisbezorgen (68 procent), 20 procent haalt ze op in de winkel. Eén op de tien maakt daarbij gebruik van een pickup point. De meeste boodschappen worden op Ah.nl besteld (60 procent), gevolgd door Jumbo (18 procent), Plus (5 procent), Picnic (4 procent) en Hoogvliet (4 procent).

Overbodig
Tweederde van de consumenten vindt het overbodig om zijn boodschappen online te bestellen, omdat de supermarkt dichtbij is. Als een digitale super geen of lagere bezorgkosten zou rekenen, dan zegt een kwart de boodschappen wel online te kopen.