De aanstaande beursgang van Takeaway.com is ‘riscovol’ voor beleggers. Het succes van de beursgang valt of staat met de uitkomst in de strijd om het marktleiderschap op de Duitse markt.
Dat zegt onder andere analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen. ‘Kern van het verhaal is de strijd in Duitsland’, aldus Versteeg tegen Iex. ‘Concurrent Delivery Hero is een sterke partij met twee merken die gecombineerd groter zijn dan Takeaway.com. Lukt het niet in Duitsland, dan is de kans groot dat het wordt overgenomen.’
Geld verbranden
Delivery Hero heeft ook nog eens een grote zak geld van incubator Rocket Internet om aan marketing te besteden. ‘In een worst case scenario verbrandt Takeaway.com de komende jaren tientallen miljoenen euro´s aan marketing in Duitsland zonder dat er een winnaar uit de strijd komt’, uit ook beleggersvereniging VEB zijn zorgen. ‘In dat scenario zou Takeaway.com weliswaar kunnen groeien in Duitsland, maar door de enorme marketingkosten om nieuwe klanten binnen te hengelen zal deze groei nauwelijks (economische) waarde hebben.’
Groeien, niet cashen
Takeaway.com betreedt vrijdag de beursvloer met een geschatte waardering van bijna 1 miljard euro. ‘Eindelijk komt er weer eens een bedrijf dat geld ophaalt om te groeien in plaats van aandeelhouders die willen cashen’, zegt Gilissen. Hij vindt Takeaway.com een ‘kansrijk bedrijf’, maar noemt de aandelen in het bedrijf van Jitse Groen ‘aardig voor het risicohoekje in de portefeuille’.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Duitse strijd punt van zorg in beursgang Takeaway.com
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.