Er werd de laatste weken al druk gespeculeerd over de verwachte Penguin 4.0-update. Penguin is een van de vele onderdelen van het Google-algoritme. In dit artikel vind je een aantal aandachtspunten.
Tekst: Jasper Knuvers
De update werd gelanceerd in april 2012 met als doel websites aan te pakken die de Google-zoekresultaten probeerden te spammen. Specifiek pakte de update websites aan die links op grote schaal inkochten of gebruik maakten van zogenoemde linknetwerken met als doel het beïnvloeden van de posities in Google.
De Penguin-update kreeg net zoals andere onderdelen van het Google-algoritme al meerdere updates. De laatste grote update, die beter bekend staat als Penguin 3.0, werd uitgerold op 17 oktober 2014. Ruim twee jaar later is het dan zo ver: Google bevestigde dat het is begonnen met het uitrollen van de Penguin 4.0-update. De update wordt uitgerold in alle talen en treedt dus wereldwijd in werking.
Penguin is realtime
Eén van de belangrijkste kenmerken van de 4.0-update is dat Penguin nu realtime is. Voorheen werden websites eens in de zoveel tijd op hetzelfde moment opnieuw gecrawld. Doordat Penguin nu realtime is, worden wijzigingen direct na het recrawlen en herindexeren gebruikt in het Google Penguin-algoritme. Websites worden daardoor vaker gecontroleerd op Penguin om te zien of er signalen zijn die wijzen op web spam. Aan de andere kant worden websites die een gedeeltelijke of algehele penalty hebben gekregen ook vaker gecontroleerd. Hierdoor is het voor Google sneller duidelijk wanneer er aanzienlijke positieve wijzigingen aan de website zijn gedaan. Het duurt dus veel minder lang voordat de website opnieuw wordt gecontroleerd en een penalty van Google is opgelost.
Een ander belangrijk kenmerk van de update zorgt ervoor dat de spam signalen worden toegepast op de rankings van de specifieke pagina’s die deze spam signalen vertonen. Websites worden niet, zoals voorheen, in zijn geheel aangepakt, maar op een pagina-voor-paginabasis. Pagina’s of secties die veel spamsignalen vertonen, kunnen apart geraakt worden door Penguin, maar gelden niet direct voor de hele website. Hierdoor kan het moeilijker worden om te zien of (een deel van) een website door de update is geraakt.
Tips om te voorkomen dat Penguin jouw website raakt
-Voorkom overoptimalisatie van exact match ankerteksten. Bijvoorbeeld de ankertekst ‘stoel kopen’ die verwijst naar voorbeeld.nl/stoel-kopen.
-Zorg ervoor dat je geen links hebt van websites die niet relevant zijn voor jouw website. Google straft irrelevantie af.
-Zorg dat er geen links van slechte domeinen naar jouw website linken.
-Disavow backlinks die slecht zijn voor de waarde van jouw website.
-Houd je backlinkprofiel goed in de gaten. Zorg voor een goede verdeling van het backlinkprofiel.
Jasper Knuvers is seo-specialist bij Brandfirm.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Google’s Penguin 4.0: wat moet je weten?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.