Twinkle | Digital Commerce

‘Mobielvriendelijkheid’ nog belangrijker voor Google

2017-05-27
180101
  • 0:60

Websites die niet ‘mobile friendly’ zijn, zullen door Google lager worden gerangschikt in de zoekresultaten. Mobielvriendelijkheid is al een ranking factor, maar vanaf komende mei gaat deze meer gewicht in de schaal leggen.

Vorig voorjaar besloot Google mobielvriendelijkheid mee te nemen als wegingsfactor voor de volgorde van zoekresultaten op smartphones. Veel webwinkels voldeden niet tijdig aan de mobiele eisen van Google, waaronder grote Twinkle100-spelers.

Mobilegeddon
Onderzoek van Adobe maakte duidelijk dat mobiele onvriendelijkheid al snel zijn tol eiste, al zetten anderen kanttekeningen bij de vermeende impact van ‘Mobilegeddon’. Vanaf begin mei wordt mobielvriendelijkheid hoe dan ook belangrijker voor de ranking, aldus Google. Het kan even duren voor de gevolgen daarvan voor iedereen zichtbaar worden, omdat de indexatie haar tijd vergt.

Testen en verbeteren
Google ontwikkelde een tool om te testen of websites mobielvriendelijk zijn. Daarmee kunnen webmasters ook te weten komen welke aspecten aan hun sites nog verbeterd moeten worden. Daarnaast verscheen, ook in het Nederlands, een lijst met ‘veelgemaakte fouten’ op mobiele websites.
 
Lees ook: Google straft mobiele sites die apps pushen (2 september 2015)