Twinkle | Digital Commerce

ACM onderzoekt effect versoepeling laagsteprijsgarantie

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:57

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt welke effecten de versoepeling van de ‘laagsteprijsgarantie’ door Booking.com en Expedia heeft gehad op de online reisbranche. Deze partijen werden vorig jaar op de vingers getikt om oneerlijke concurrentie.

Booking.com’s omstreden laagsteprijsgarantie maakte het voor partners onmogelijk om hotels elders op internet goedkoper aan te bieden. Ook Expedia legde soortgelijke afspraak vast in contracten met verkopers. Het Duitse Bundeskartellamt besloot vorig jaar om hier verandering in te brengen.

Lagere prijzen
Partners mochten, te beginnen in Duitsland, lagere prijzen hanteren op externe reiswebsites. Een lager bedrag op de eigen website was in eerste instantie nog niet mogelijk, maar dat wijzigde in december.

Effecten
De ACM wil nu weten of de veranderde regels effect hebben gehad op ‘de manier waarop en de prijs waartegen hoteliers hun kamers aanbieden’. ‘De resultaten van dit onderzoek dragen bij aan beslissing van toezichthouders om wel of geen verdere actie in deze sector te ondernemen’, schrijft de ACM. Het onderzoek wordt eind dit jaar afgerond.