Twinkle | Digital Commerce

Pay per click (PPC): 8 belangrijke tips

2017-05-27
180101
  • 3:12

Het aandeel van de digitale advertentie-uitgaven stond in 2015 op 29,9 procent, de verwachting is dat dit tot 39,3 procent* in 2019 zal oplopen. Hieruit blijkt dat de marktplaats voor digitale adverteerders enorm concurrerend is voor webwinkels. Met dit in gedachte, is de optimalisering van paid search een prioriteit voor alle webwinkeliers. In dit artikel leest u de belangrijkste pay per click tips (ppc) voor webwinkels.

Tekst: Herbert Knibiehly

1. Het segmenteren van campagnes
Bij Google Shopping en AdWords kunt u bieden op product- of zoekwoordniveau. Toch falen veel adverteerders in het toepassen van deze functie. Het is erg belangrijk om uw Google Shopping-campagnes tot op het fijnste niveau te segmenteren; denk aan seizoensgebonden inventaris of individuele artikelen met aparte biedingen.

Bij het voorbeeld ‘women’s clothes’ kunt u een advertentiegroep maken die alle advertenties met dameskleding bevat, maar dit leidt simpelweg tot slechte performance. Het is efficiënter om producten in groepen als ‘blouses’ ‘jumpers’, ‘trousers’ ‘shorts’, etc te segmenteren.

Het segmenteren van campagnes zorgt voor betere controle over (seizoensgebonden) biedingen. Ga nog een stap verder en plaats biedingen voor individuele artikelen. Als u weet dat bijvoorbeeld gele shorts beter verkopen dan groene shorts, pas dan de biedingen hierop aan. 

2. Focus op milieugebonden factoren
Het lijkt logisch om bij het bekijken van de campagneprestatie na te gaan waarom u geen sales maakt, maar analyseer het juist ook wanneer de performance op zijn best is.

Door de ‘goede campagneprestatie’ te analyseren, kunt u er namelijk achterkomen dat uw sales beïnvloedt worden door milieugebonden factoren, zoals de tijd op de dag, het gebruikersapparaat of het weer. Pas vervolgens uw biedstrategie hierop aan. 

3. Maak gebruik van geografische bodaanpassingen
Het gebruik van geografische bodaanpassingen is voor zowel AdWords- als Google Shopping-campagnes mogelijk. Bezorgt u alleen in een bepaalde regio? Beperk dan wie uw advertentie kan zien. Zijn er gebieden die betere conversies opleveren dan anderen? Bied meer!

4. Gebruik advertentieaanpassers
Het beoordelen van advertenties kan tijd in beslag nemen en - zoals de uitdrukking gaat - ‘tijd kost geld’. Met advertentieaanpassers kunt u een advertentie template maken. Zo’n template bevat variabelen die een feed automatisch bijwerken zonder het goedkeuringsproces door te hoeven gaan. Het heeft daarnaast veel voordelen, zoals gepersonaliseerde berichten, tijdgevoelige call to actions, schaalbaarheid (honderden variaties op één tekstadvertentie en de meest relevante aan de gebruiker tonen) etc.

5. Vind uw unieke verkoopargument
De tekstbeschrijving in AdWords geeft u de mogelijkheid om dat beetje extra aan uw campagnes toe te voegen.

Terwijl veel adverteerders eerder neigen naar de focus op het product of de categorie, kunt u er ook voor kiezen om u te onderscheiden van de concurrentie en te concentreren op uw unieke verkoopargument. Gratis bezorging is bijvoorbeeld bijna standaard, dus kies eerder voor bezorgtijdstippen.

6. Voeg negatieve zoekwoorden toe
Het toevoegen van negatieve zoekwoorden is een belangrijk deel van campagnemanagement. Het zorgt niet alleen voor kwalitatieve klikken en een verfijnd publiek, maar het kan ook helpen bij uw biedstrategie.

Het gebruik van negatieve zoekwoorden om brand en non-brand traffic te scheiden, maakt het bijvoorbeeld mogelijk om hoger op merkproducten te bieden. Zodoende bereikt u gebruikers die eerder conversies opleveren.

7. Een aparte strategie voor desktop
Kopieer uw bestaande desktopcampagne en stel het in voor mobiel. De eerste campagne is uitsluitend bedoeld voor desktop en tablet en dus met -100 procent mobiele biedingen. Stel de tweede campagne in voor mobiele biedingen.

Tip: het blijkt dat advertenties op mobiel goedkoper uitvallen dan op desktop, dus het is misschien niet nodig om heel hoog te bieden.

8. Persoonlijke ervaring
RLSA was al enige tijd beschikbaar in AdWords, maar het is pas in oktober 2015 aan Google Shopping toegevoegd. Dit is goed nieuws voor webwinkels, omdat personalisatie een onmisbaar onderdeel van PPC-strategieën wordt.

Een recent onderzoek van Quantcast toont aan dat 37 procent van de consumenten verwacht dat advertenties op smartphones relevanter zijn dan op andere apparaten. Maak daarom gebruik van RLSA om verschillende soorten publiek te targeten: verlaten winkelmandjes, gebruikers die specifieke producten of pagina’s bekijken, kopers, etc.

*onderzoek van eMarketer.

Herbert Knibiehly is vp marketing bij Twenga Solutions.