Van de circa tweehonderdduizend artikelen die wehkamp dagelijks verzendt komen er zestigduizend binnen 14 dagen retour, vertelde programmadirecteur Andries van Daalen deze week op Logistiek & E-commerce. Dat komt neer op een retourpercentage van 30 procent.
Van Daalen sprak over het nieuwe distributiecentrum van wehkamp, dat afgelopen september werd geopend door koning Willem-Alexander. Sinds februari is het volledig operationeel.
Retouren
Van Daalen liet zich al eens ontvallen dat wehkamp 40 procent van de modebestellingen terugkrijgt en dat het bedrijf retournerende klanten doorgaans gelijk geeft. Deze week zei hij dat het algehele retourpercentage op 30 procent ligt. ‘Retouren is een apart onderdeel van onze totale logistiek, waarbij we er voor zorgen dat het in rekening gebrachte bedrag binnen een week is gecrediteerd bij de consument’, tekende vaktitel Logistiek uit zijn mond op.
Capaciteit
Het volautomatische dc in Zwolle verwerkt nu 32 miljoen orders op jaarbasis. De capaciteit kan nog met 17 procent worden uitgebreid door extra gangen in gebruik te nemen. ‘Ook kunnen we op zaterdag gaan werken – wat nu nog niet gebeurt – en 24/7-diensten draaien. Daar zouden we maar zo naar toe kunnen gaan’, spiegelde Van Daalen voor. Ook dan is de rek er nog niet uit: aan de zuidzijde van het huidige dc is drie hectare grond beschikbaar voor eventuele uitbreiding.
Lees ook: 'Nieuw dc wehkamp verwerkt 200 duizend items per dag’ (16 juni 2015)
40% retour. Dat zo'n bedrijf nog kan bestaan zeg. Lekkere ROI volgens mij.
Ongelooflook, Wehkamp betaald, weg heen en terug, plus personeel om in en uit te pakken. Geen wonder dat er nog geen % overblijft. Wel goed voor werkgelegenheid, zullen we maar zeggen niet MiC.
Ik ben benieuwd waar het heen moet, voor fysieke winkels is er enorme prijsdruk, van partijen die marktaandeel willen, en hopen op omvallen fysieke winkels, zodat ze daarna wel winst kunnen gaan maken.
We zien wel welk schip als volgende aan de grond loopt. Als er op een gezonde manier naar de cijfers van menig bedrijf werd gekeken zou de boel als een kaartenhuis in elkaar gaan.
Die retour behandeling dat het binnen een week gecrediteerd wordt halen ze volgens mij ook vaak niet. Althans de ervaring is dat dit vaak 2 tot 3 weken duurt helaas...
@ Loedertje Retail: Wehkamp biedt geen standaard gratis verzending aan. De klant betaalt dus verzending heen.
@stijn. retourneren is gratis. En bij het retoureren moet het bedrijf volgens mij ook de in rekening gebrachte verzendkosten terugbetalen. vrij kostbaar dus