Twinkle | Digital Commerce

‘Groen bezorgslot werkt bijna net zo goed als goedkoop bezorgslot’

2018-06-01
1000562
  • 2:13

Retailers kunnen klanten bijna net zo sterk prikkelen met een milieuvriendelijk bezorgslot als met een korting op bepaalde tijdvensters. Dat zegt universitair hoofddocent Niels Agatz op basis van onderzoek naar last mile delivery.

‘Je kunt op verschillende manieren proberen om klanten te motiveren een bezorgoptie te kiezen die het meest efficiënt is; een veelgebruikte is het geven van korting op het moment van bestellen’, legt Agatz uit aan Twinkle. ‘Maar het blijkt dat 't bijna net zo goed werkt om als bedrijf aan te geven welk tijdslot "groen" is en daarbij te vermelden: als u dit tijdslot kiest, helpt u ons met het efficiënter maken van onze logistiek, dan sparen we brandstof uit, dat levert minder emissie op en dat is heel goed voor het milieu.’

Agatz bestudeerde de werking van ‘groene’ tijdvensters binnen het last-mile logistics onderzoekscentrum van de Erasmus Universiteit. Hij presenteert zijn conclusies tijdens E-commerce & Logistiek op 14 juni aanstaande.

Dynamische aanpak: Ocado

‘In Groot-Brittannië is Ocado een voorloper op dit gebied’, vindt de hoogleraar. ‘Zij ondervinden in de praktijk positieve resultaten, die vergelijkbaar zijn met de uitkomsten van ons onderzoek. Ocado gaat heel dynamisch te werk: zij markeren bepaalde tijdvensters als "milieuvriendelijk" op basis van klantbestellingen die al geplaatst zijn, zodat ze zo efficiënt mogelijk te werk kunnen gaan.’

Groen blaadje op Ah.nl

Het motiveren van klanten voor bezorgmomenten op grond van duurzaamheid in plaats van korting ziet hij nog weinig toegepast worden in Nederland. Uitzondering op de regel is Albert Heijn, dat mede door de resultaten van het onderzoekscentrum duurzame tijdvakken introduceerde. ‘Sinds vorig jaar is op Ah.nl een groen blaadje toegevoegd bij sommige bezorgslots, die een wat ruimer tijdvenster kennen: zes uur in plaats van twee uur.’

Arbeidsvriendelijk

Eenzelfde aanpak zou kunnen werken in de nachtarbeidkwestie, die het gevolg is van oplopende druk in e-commerce. Over dat onderwerp laaide onlangs een maatschappelijke discussie op, naar aanleiding van een artikel van de NOS waarin de nadelen van de nachtwerkeconomie uitgelicht werden. Agatz ziet het voorstel van een ‘geen haast-bestelbutton’ wel zitten: ‘In ons onderzoek merkten we dat klanten zich minder aantrokken van het label "efficiëntie" bij bepaalde bezorgmomenten. Het aanmerken van tijdvensters als "milieuvriendelijk" sloeg juist veel meer aan, dat appelleert aan het maatschappelijk bewustzijn van klanten. Een "arbeidsvriendelijk" tijdslot doet dat ook. Ik vermoed dat daar hetzelfde mechanisme opgaat.’

E-commerce & Logistiek
Niels Agatz is één van de sprekers op E-commerce & Logistiek, donderdag 14 juni in Almere. Het thema van het congres is: 'Duurzaam scoren'. Van voertuigen tot magazijnen en van (lucht)pakketjes tot aan het gebruik van data om de last mile te optimaliseren. Op het programma staan ook sprekers van onder andere bol.com, PostNL, Thuiswinkel.org en wehkamp.