Twinkle | Digital Commerce

Te weinig concurrentie op de pakketmarkt?

2017-05-27
180101
  • 1:58

De binnenlandse pakketmarkt is afgelopen jaar met 11,3 procent in volume gegroeid, tot 208 miljoen pakjes ofwel zo’n 570.000 per kalenderdag. Pakketvervoerders concurreren vooral op prijs. Door de sterke concentratie is ‘monitoring noodzakelijk’.

Dat schrijft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in zijn Marktscan Pakketten. Het is een inventarisatie van de actuele stand van zaken op de Nederlandse pakketmarkt.

Explosieve groei
Het pakketvolume binnen Nederland kwam uit op de genoemde 208 miljoen pakjes, het grensoverschrijdende vervoer (van en naar Nederland) was goed voor nog eens 92 miljoen pakjes (plus 12,7 procent). De ACM spreekt van een ‘explosieve groei’ en tekent aan dat een klein aantal webwinkels zeer veel pakketten verzendt. ‘Zij hebben een sterke inkooppositie.’

Marktaandeel
Ook aan de aanbodkant verdeelt een klein aantal spelers het meeste van de taart. Het marktaandeel van PostNL ligt tussen de 55 en 60 procent, becijfert de ACM, dat van DHL Parcel tussen de 25 en 30 procent. DPD en GLS volgen op afstand, de kruimels zijn voor lokale vervoerders (niet in de afbeelding hieronder). Te zien is dat de aandelen de afgelopen jaren nauwelijks zijn veranderd.

Concentratie
‘De hoge concentratie van de pakkettenmarkt is op zichzelf geen probleem’, schrijft de ACM. ‘Dit mag echter geen negatieve gevolgen hebben voor de concurrentie tussen partijen. Een toenemende concentratie (waarvan de laatste jaren dus geen sprake was, red.) kan een indicatie zijn van verminderde concurrentie op de markt. Daarom vind ACM het belangrijk om de verhoudingen tussen marktpartijen de komende jaren te volgen. ACM zal de ontwikkeling van volumes, omzetten en marktaandelen op de pakkettenmarkt blijven monitoren en vanaf volgend jaar toevoegen aan de jaarlijkse monitor van de concurrentieontwikkelingen in de postmarkt.’

Minder per pakje
De pakketvervoerders zijn minder gaan verdienen aan een pakje, blijkt uit de inventarisatie van de waakhond: gemiddeld 4,23 euro in 2015, dertig cent minder dan in 2012. Daar staat tegenover dat de afleveradressen van vervoerders door de toegenomen volumes dichter bij elkaar zijn komen te liggen. Door nieuwe diensten als tijdvaklevering, avond- en weekendlevering zal die afstand waarschijnlijk weer groeien, net als de opbrengsten per pakje.

Consultatie
Met de publicatie van de Marktscan Pakketten start de ACM een publieke consultatie. Partijen die op de pakketmarkt actief zijn kunnen tot 20 juni 2016 reageren op de inhoud van de scan, die u hier kunt downloaden. In de verkenning staan onder andere ook gegevens over servicepunten, nieuwe diensten en toetredingsdrempels.