Twinkle | Digital Commerce

‘Pakketbezorgers 135.000 keer per dag voor dichte deur’

2017-11-11
180101
  • 1:59

Slechts 78 procent van de webwinkelbestellingen wordt bij de eerste poging succesvol afgeleverd. Ongeveer 135.000 pakjes kunnen niet direct worden bezorgd. Als de afleverkans niet omhoog gaat, belanden in 2020 bijna honderdduizend pakjes extra op de virtuele berg. Per dag.

Dat rekent logistiek expert Nando van Essen voor in een whitepaper van UC logistics & fulfilment, waar hij partner is. Pakketbezorgers staan jaarlijks tientallen miljoenen keren voor een Nederlandse voordeur die niet open gaat. ‘Dit leidt tot 25 miljoen euro meerkosten voor de pakketvervoerders en vertraging in de levertijd’, aldus Van Essen, die de milieuaspecten nog buiten beschouwing laat. Hij pleit voor meer mogelijkheden voor webshoppers op de last mile, een geluid dat ook belangenvereniging Thuiswinkel.org deze dagen laat horen.

Meer onbezorgde pakjes
Vijf jaar geleden werden dagelijks 108.000 pakjes niet bij de eerste poging bezorgd. Hoewel de afleverkans sindsdien is gestegen, van 70 naar 78 procent, is het aantal onbezorgde pakjes met tienduizenden gegroeid. Dat komt door de groei van het pakketvolume. Hieronder is te zien dat het aantal onbezorgde pakjes richting een kwart miljoen per dag gaat als de afleverkans niet verder toeneemt:


Afleverkans omhoog
Van Essen maakt zichtbaar dat de ‘onbezorgde pakjesberg’ slinkt (ook ten opzichte van 2010) als de afleverkans 91 procent wordt. Daarvoor moet nog veel water door de Rijn lopen. Uit het rapport: ‘Het percentage webshops met een volwaardige logistieke checkout zal sterk moeten groeien. Samenwerking tussen webshops en pakketvervoerders zou een belangrijke stap kunnen zijn om de logistieke checkout naar een hoger niveau te brengen. De overtuiging moet er bij webshops zijn dat het bieden van logistieke services commercieel een grote kans is. De wil moet er zijn bij de pakketvervoerders om de serviceproducten, die ze hebben ontwikkeld, ook daadwerkelijk in de logistieke checkout van webshops “ingebouwd” te krijgen.’

Meer opties voor de last mile
De komende jaren zal de gemiddelde webshop klanten veel meer opties voorschotelen voor de last mile, is de verwachting die Van Essen afgelopen weekend ook uitsprak in de Volkskrant (Blendle). Afhaalmogelijkheden, tijdvaklevering en same day delivery moeten en zullen ertoe bijdragen dat pakketbezorgers minder vaak voor een dichte deur komen te staan.

NB: een aantal onderwerpen uit het rapport komt aan de orde in een artikel dat Nando van Essen onlangs schreef voor Twinkle: Logistiek is supercommercieel (Twinkle 8-2015)

Lees ook: '50 tot 100 miljoen kilo CO2 door webwinkelpakjes'  (22 mei 2015)