Slechts 78 procent van de webwinkelbestellingen wordt bij de eerste poging succesvol afgeleverd. Ongeveer 135.000 pakjes kunnen niet direct worden bezorgd. Als de afleverkans niet omhoog gaat, belanden in 2020 bijna honderdduizend pakjes extra op de virtuele berg. Per dag.
Dat rekent logistiek expert Nando van Essen voor in een whitepaper van UC logistics & fulfilment, waar hij partner is. Pakketbezorgers staan jaarlijks tientallen miljoenen keren voor een Nederlandse voordeur die niet open gaat. ‘Dit leidt tot 25 miljoen euro meerkosten voor de pakketvervoerders en vertraging in de levertijd’, aldus Van Essen, die de milieuaspecten nog buiten beschouwing laat. Hij pleit voor meer mogelijkheden voor webshoppers op de last mile, een geluid dat ook belangenvereniging Thuiswinkel.org deze dagen laat horen.
Meer onbezorgde pakjes
Vijf jaar geleden werden dagelijks 108.000 pakjes niet bij de eerste poging bezorgd. Hoewel de afleverkans sindsdien is gestegen, van 70 naar 78 procent, is het aantal onbezorgde pakjes met tienduizenden gegroeid. Dat komt door de groei van het pakketvolume. Hieronder is te zien dat het aantal onbezorgde pakjes richting een kwart miljoen per dag gaat als de afleverkans niet verder toeneemt:
Afleverkans omhoog
Van Essen maakt zichtbaar dat de ‘onbezorgde pakjesberg’ slinkt (ook ten opzichte van 2010) als de afleverkans 91 procent wordt. Daarvoor moet nog veel water door de Rijn lopen. Uit het rapport: ‘Het percentage webshops met een volwaardige logistieke checkout zal sterk moeten groeien. Samenwerking tussen webshops en pakketvervoerders zou een belangrijke stap kunnen zijn om de logistieke checkout naar een hoger niveau te brengen. De overtuiging moet er bij webshops zijn dat het bieden van logistieke services commercieel een grote kans is. De wil moet er zijn bij de pakketvervoerders om de serviceproducten, die ze hebben ontwikkeld, ook daadwerkelijk in de logistieke checkout van webshops “ingebouwd” te krijgen.’
Meer opties voor de last mile
De komende jaren zal de gemiddelde webshop klanten veel meer opties voorschotelen voor de last mile, is de verwachting die Van Essen afgelopen weekend ook uitsprak in de Volkskrant (Blendle). Afhaalmogelijkheden, tijdvaklevering en same day delivery moeten en zullen ertoe bijdragen dat pakketbezorgers minder vaak voor een dichte deur komen te staan.
NB: een aantal onderwerpen uit het rapport komt aan de orde in een artikel dat Nando van Essen onlangs schreef voor Twinkle: Logistiek is supercommercieel (Twinkle 8-2015)
Lees ook: '50 tot 100 miljoen kilo CO2 door webwinkelpakjes' (22 mei 2015)
Dat worden meer pakketautomaten plaatsen, vooral in de grote steden lijkt me dit een goede oplossing!
Webshops kunnen ook creatief worden om deze pijn (voor nu) iets wat te verlichten. Sister Sophy verstuurd (eerlijke) bloemen per post en op het pakket staat met grote letters... Niet thuis, aub altijd bij de buren leveren. Zo gaan wij om met dit probleem.
Tevens stoppen wij altijd een klein cadeautje in het pakket voor de buurman als bedankje voor het eventueel aannemen.
Team Sister Sophy
Making The World Happier
http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2015/12/de-buren-plaatst-eerste-pakketautomaat-in-belgie/index.xml?utm_source=twnbdag&utm_medium=email
Als De Buren de Afhaalcentra over heel Nederland uitrollen is het probleem van 135.000 niet bezorgde pakketten per dag ook meteen opgelost :)
En online bestellingen blijven toenemen. Maar er is sinds kort ook gewoon een oplossing aan huis. 24/7 pakketjes ontvangen zonder thuis te zijn met de slimme brievenbus Parcer! Elk pakketje een unieke eenmalige code, dus veilige levering van online bestellingen, notificaties op je smartphone en en alle webshops en vervoerders leveren in Parcer. Super simpel en Slim!
Als PostNL de webshops waarvoor ze verzenden zou verplichten een checkout te maken waar klanten ook voor kunnen kiezen voor een afhaalpunt, dan zou dit al heel erg veel schelen.
Wij van AMP Logitsics adviseren vanzelfsprekend bezorgen op afspraak via...AMP Logistics.
Onze ervaring met opdrachtgevers zoals Coolblue, T-Mobile, Belsimpel en Studentmobiel is dat als je de klant de keus geeft waar (thuis, vrienden, werk, ect) en wanneer (tijdvakken) ze hun pakket in ontvangst nemen het slagingspercentage varieert tussen 95% - 98%.
De totale integrale kosten van de bezorging zijn hierdoor vaak lager omdat er geen retourkosten zijn, geen onnodig klantcontact, geen gemiste marge door afgehaakte klanten, etc.
Wij van AMP Logistics moeten ook nodig een typecursus krijgen:-)
Bij Regiobloemist.nl werken wij met de locale bloemisten, die kunnen vaak nog eens terug komen op een ander moment omdat ze vaak dezelfde route hebben en meerdere malen per dag bezorgen (voor 14 uur besteld, dezelfde dag in huis).
Toch staan ze ook steeds vaker voor een gesloten deur als ze bloemen bezorgen. Als andere vervoerders (zoals locale partijen / bloemisten) ook gebruik kunnen maken van 'slimme brievenbussen / pakketcentra' dan komen we samen nog ergens.
Over tien jaar hebben we de bezorgdrones voor kleine pakketten. Dan heb je die milieuaspecten rond de bezorging ook niet meer.
Wij van **** zijn blij me een no follow linkje op Twinklemagazine.