Parcelbox4u is een nieuwe aanbieder van pakketboxen die mensen bij hun huis kunnen plaatsen. De kasten zijn continu verbonden met internet en toegankelijk voor alle vervoerders. ‘De box en de inhoud zijn bij ons verzekerd tot een bedrag van 2.500 euro per zending. Daarin zijn we uniek.’
Dat zegt medeoprichter David Butzelaar tegen Twinkle. Parcelbox4u is zeker niet de eerste partij die het probeert met boxen voor thuislevering. DHL plaatste al stalen pakketkluizen bij de huizen van Duitse shoppers. Deze pakketbussen zullen ook op de Nederlandse markt worden geïntroduceerd. Parcel4Me heeft soortgelijke plannen. Voorloper Logixbox en LockBox bieden in ons land al pakketkasten voor bij de voordeur aan. Eind vorig jaar presenteerde De Buren Afhaalcentrum een soortgelijke oplossing, Kluis aan Huis, en ook PostNL test momenteel mobiele bezorgboxen.
Onderscheidend vermogen
Volgens Butzelaar heeft Parcelbox4u voldoende onderscheidend vermogen. Hij somt op: ‘De boxen zijn continu verbonden met internet, vooralsnog via het telefoonnetwerk. Ze werken autonoom; aansluiting op een WiFi-netwerk is niet nodig en omdat de boxen een batterij hebben, hoeven ze niet in het stopcontact. Voor webwinkels en pakketvervoerders verandert het logistieke proces niet en alle vervoerders kunnen er dan ook gebruik van maken. Verder zijn zendingen optioneel tot 2.500 euro verzekerd en kan de box ook worden gebruikt voor retouren.’
Sneller leveren
Hoewel PostNL en DHL aan soortgelijke oplossingen werken voor de last mile, is Parcelbox4u (video) door de marktleiders positief ontvangen: ‘Ze werken graag mee’, aldus Butzelaar, ‘omdat ze dankzij onze oplossing sneller kunnen leveren. De pakketchauffeur kan de box openen door de laatste vijf tekens van de track & trace-code in te toetsen. De consument ontvangt vervolgens bericht dat er een pakket in de box ligt.’
Webshoppers moeten de bewuste track & trace- (of TAN) code wel eerst zelf ‘doorgeven’ aan de box, via de site of de mobiele app van Parcelbox4u. In de toekomst moeten die gegevens automatisch bij de kast terecht komen, via API’s van webshops en/of vervoerders.
Crowdfundingcampagne
Parcelbox4u startte vorige week een crowdfundingcampagne. Om het doelbedrag van ruim een halve ton te halen, moeten tot eind volgende maand vierhonderd pakketkasten worden besteld ad 129 euro. ‘Dat is het kritische aantal om ze in productie te nemen’, aldus Butzelaar. ‘Als we dat halen hebben mensen de box eind februari in huis.’
Ik blijf me verbazen dat men dit als serieuze kandidaat ziet als het op de last mile aankomt. Er zijn genoeg mooie oplossingen, maar denken dat mensen een of andere grote box naast de voordeur willen hebben hangen, is daar denk ik niet een van. Naast dat het er gewoon niet uitziet, is het ook niet aan de klant om het ' probleem' van de last mile op deze manier 'op te lossen', maar hoor je als e-tailer met oplossingen te komen die aansluiten bij deverschillende levensstijlen van je klanten. Niet je klanten horen te investeren in de last mile, maar de e-tailer zelf.
Mag ik nog even wachten tot de track & trace codes door elke webshop gecommuniceert worden en de box deze ook direct kan ontvangen?
Nu moet ik voordat die box daadwerkelijk kan gebruiken eerst nog achter elke T&T code aan en deze copy/pasten binnen een relatief kleine timeframe.
Deze oplossing lijkt voorbij te gaan aan het gemak voor de consument. Ik wil graag mijn pakketjes kunnen ontvangen thuis, maar deze oplossing lijkt me nog verre van eenvoudig. Ik heb ik nu al moeite om de track & trace code van bestellingen te achterhalen. Zeker niet altijd lukt dat.
Lijkt me erg onhandig en omslachtig dit. Er zijn al zoveel pakketbrievenbussen, denk dat er niet veel mensen zitten te wachten op dit soort geavanceerde oplossingen. Veel te lompe kast ook.