Door de jaren heen heeft Google al veel veranderingen doorgevoerd om het zoekgedrag van consumenten zo goed mogelijk te ondersteunen. Zeker nu lijken de updates elkaar sneller dan ooit op te volgen. Bing sprak in het verleden al over een ‘decision engine’ en Google-voorzitter Eric Schmidt voegt toe: ‘We want to be able to answer the question before it has been asked’. De juiste vraag beantwoorden, op het juiste moment en in de juiste context. Dit is de kracht van een goede zoekmachine en van een goed merk. Google komt nu steeds dichter bij deze visie.
Tekst: Roy Huiskes
PageRank
Google is bijvoorbeeld begonnen met PageRank om het belang van een webpagina en de gegeven informatie te meten. Toch is nog maar een klein deel van het algoritme afhankelijk van de PageRank van een pagina. Zo zullen pagina’s met de hoogste interne PageRank het meest door Googlebot bekeken worden. Dit geeft enigszins een indicatie hoe uw interne sitestructuur eruitziet. Omdat PageRank voor Google niet zo relevant meer is en vooral historisch werkt, moest Google op zoek naar een realtime methode om uit te zoeken wat de meest populaire pagina's op het internet zijn in de juiste context. Gelukkig vragen gebruikers steeds directer waar zij naar op zoek zijn. En met deze data kan Google de zoekresultaten verbeteren.
Voorbeeld: zoekgedrag beïnvloedt zoekresultaten
Wanneer u als gebruiker op zoek bent naar een autoverzekering, maar nog geen idee hebt wat u precies wilt, typt u in 33 procent van de gevallen ‘autoverzekering vergelijken’, in 10 procent van de gevallen ‘autoverzekering merknaam 1’ en in 8 procent van de gevallen ‘autoverzekering merknaam 2’ in de zoekbalk. Deze informatie gebruikt Google om bij een brede zoekopdracht als ‘autoverzekering’ een combinatie van de meest gezochte zoektermen als resultaat te laten zien. De volgende pagina’s hebben mijns inziens het meeste kans van slagen:
- De grootste autoverzekering vergelijkingssite (33%)
- Productdetailpagina van merknaam 1 (10%)
- Productdetailpagina van merknaam 2 (8%)
Het bijkomende voordeel is dat echte merken met waardevolle informatie hoger in de Google zoekresultaten komen te staan. Daar waar vroeger sommige topzoekresultaatpagina’s overladen werden met werk van slimme jongens die vooral te werk gingen op hun zolderkamers, en die de grenzen van zoekmachineoptimalisatie opzochten, merkt u dat de kwaliteit van zoekresultaten op de toptermen veel hoger is geworden. In nichemarkten valt er uiteraard nog wel wat te winnen met een gewiekste aanpak.
Nu gaat het niet alleen om de verhouding in zoekopdrachten in combinatie met uw merk, maar vooral om de trend. Ik heb cases gezien in deze branche waar u de 'top-of-mind' invloed van bijvoorbeeld een tv-commercial of campagne ook goed kunt terugzien in de posities in zoekresultaten ten tijde van dat soort marketingactiviteiten. Dit is het zogenaamde Halo effect en werkt bijvoorbeeld ook bij een hoge engagement op social mediakanalen.
Wat kunt u doen om dit voor uw webshop te verbeteren?
Blijft u in de ouderwetse zolderkamertrucjes-sfeer hangen, en vergroot u dus kunstmatig het aantal zoekopdrachten in verhouding tot uw merknaam? Dan moet u dit constant blijven doen zonder in een patroon te vervallen. Want uiteindelijk is Google slimmer dan wij allemaal. Het is vele malen duurzamer om aan uw merk en merkwaarde te werken. Zo helpt u uw klanten echt verder en streeft u uw concurrenten vanzelf voorbij.
Takeaways:
- Doe eens een interne PageRank-berekening en Logfile-analyse om de interne sitestructuur van uw website te kunnen analyseren.
- Analyseer uw merknaam eens in combinatie met keywords met een hoog zoekvolume. Doe dit ook voor uw concurrenten en vergelijk het aantal zoekopdrachten dat beiden per maand hebben. Zo heeft u inzicht in de kans om op hoofdtermen te ranken.
- Bedenk een leuke actie waardoor mensen over uw merk gaan praten. Dit heeft een positief effect op de online zichtbaarheid van uw merk. Dit kan ook een leuke contentmarketingactie zijn, die uiteindelijk ook effect heeft op de seo-resultaten van uw website.
Roy Huiskes is seo-consultant bij metapeople.
@Roy,
Meen je dat verhaal serieus over pagerank? PageRank is afgelopen april helemaal dood verklaard en telt al helemaal niet meer mee in het algoritme...
En een samenhang van 0 in dit artikel.
Zekers meen ik dat echt. De PageRank toolbar data is zo dood als een pier inderdaad. Echter het doorrekenen van simpele interne linkstructuren blijft wel zinvol en meewerken op de achtergrond hoor. Ik, en vele SEO's met mij, zijn nog steeds prima resultaten op het verbeteren van interne linkstructuren en toegankelijk maken van content.
Dat in combinatie met oa een prima populariteit (en als je de interne pagerank naast de logfiles legt...)
http://searchengineland.com/improve-internal-linking-calculate-internal-pagerank-r-246883 dan zul je nog wel eens leuke dingen tegenkomen (en ja, dan mis je inderdaad volledig alle externe data die ook een sterke invloed heeft).