Twinkle | Digital Commerce

Blokker Holding boekt 6,4 procent omzet online

2017-11-08
180101
  • 1:55

Blokker Holding heeft vanmiddag zijn als verwacht rode jaarcijfers gepresenteerd. Het concern achter formules als Blokker, Intertoys en Leenbakker realiseerde fors meer verlies en 1 procent minder omzet. De teller bleef staan op 2.076 euro, waarvan 133 miljoen euro online.

We zijn geenszins tevreden’, schrijft de nummer 13 van de Twinkle100 in het bericht over de jaarcijfers. Het nettoverlies kwam uit op 52 miljoen euro, versus 20 miljoen in 2014. Blokker schrijft dat toe aan ‘negatieve margeontwikkelingen en hogere voorzieningen ten behoeve van reorganisaties en herstructurering’.

Online omzetaandeel
De 37 procent groei van de webinkomsten (inclusief bestelpunten in winkels) kon de derving in de winkelstraat niet compenseren. Onder de streep liepen de inkomsten met 22 miljoen terug (netto en gecorrigeerd). ‘Het tempo van de omzetdaling in de voorgaande jaren lijkt tot stilstand te zijn gekomen’, merkt Blokker Holding echter op. Het concern realiseerde afgelopen jaar 6,4 procent van zijn omzet online, versus 4,7 procent in 2014.

Investeringen
De onderneming laat weten dat afgelopen jaar voor 59 miljoen euro is geïnvesteerd, een bedrag dat hoger ligt dan het geboekte verlies. De miljoenen gingen naar een uitbreiding van de digitale poot Nextail, een nieuw e-commerce magazijn in Gouda, professionalisering van de supply chain en de vernieuwing van formules.

Transformatiestrategie
‘Met de extra inspanningen (…) staan we nu goed voorgesorteerd op het pad van herstel’, stelt ceo Casper Meijer. ‘Toch zien wij ook dat in 2015 de financiële resultaten zijn achtergebleven door tegenvallende margeontwikkelingen. Met dat resultaat zijn wij geenszins tevreden. Begin 2016 hebben wij de prioriteiten van onze transformatiestrategie dan ook aangescherpt waardoor we met meer snelheid en impact tot voor de consument zichtbare en relevante vernieuwing van ons aanbod komen.‘

Focus niet meer op stenen
‘In 2016 verhogen we ons investeringsniveau en verschuiven onze focus van stenen naar merk en assortiment, omnichannel service en online’, aldus Meijer verder. ‘Tevens versterken wij de concurrentiepositie van onze werkmaatschappijen door verdere structurele verlaging van de kostenstructuur. In dit kader zijn de plannen voor Blokker en Cook&Co in dit jaar inmiddels aangekondigd.’

Lees ook: