Nederlandse webshoppers gaven in 2015 ruim een half miljard euro uit in buitenlandse webshops. Online verkopers uit ons land zien met name Chinese concurrenten een grotere hap uit de taart nemen. Vorig jaar kocht bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders cross border online.
Dat rapporteert Thuiswinkel.org in het kader van de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, waarvoor GfK het onderzoek deed. De online bestedingen van Nederlandse consumenten in buitenlandse webshops (plus 31 procent) zijn afgelopen jaar bijna twee keer zo hard gegroeid als hun webuitgaven overall (plus 16 procent).
China voorop
Van de uitgaven in buitenlandse webshops (definitie: niet in de Nederlandse taal beschikbaar) kwam 23 procent, ofwel zo’n 118 miljoen euro, terecht in China. Duitsland en Groot-Brittannië volgen op afstand, met respectievelijk 16 en 15 procent. De VS tekenen voor 12 procent:
Meeste groei voor Nederlandse ondernemers
Nominaal gezien gaven Nederlandse webshoppers afgelopen jaar 123 miljoen euro méér uit in anderstalige shops dan in 2014. Ter vergelijking: hun totale digitale bestedingen namen in hetzelfde jaar met 2,11 miljard euro toe. De meeste online omzetgroei vloeit dan ook naar ondernemers uit ons land.
Cross-border e-commerce door Nederlandse shoppers tekent volgens de gehanteerde definitie voor 3 procent van alle online bestedingen.
Komt België ergens voor in de statistieken?
@JEnte: jawel, daar vloeit 6 procent van de cross-border bestedingen naartoe. Komt neer op zo'n 30 miljoen euro, waarbij het volgens de definitie alleen om Franstalige sites gaat.