Etsy biedt verkopers nu de mogelijkheid om zelf een gepersonaliseerde, stand alone e-commerce site te bouwen. Ze kunnen hun webwinkel automatisch vullen met spullen die ze op Etsy verkopen, niet andersom.
De nieuwe mogelijkheid, Pattern gedoopt, werd gisteren gepresenteerd in New York. Voor 15 dollar per maand kunnen verkopers hun eigen e-commerce omgeving bouwen op basis van een set met aangereikte templates. Ze kunnen de shop stallen op een domeinnaam naar keuze. Pattern is ook voor Nederlandse verkopers beschikbaar.
Eigen omgeving
Met Pattern faciliteert Etsy voor het eerst verkopen buiten het eigen platform. Het bedrijf zou succesvolle Etsy-verkopers, met soms grote fan commmunities, nauwer aan zich willen binden door hun een eigen shop te laten componeren (voorbeeld). Gebruikers van Pattern kunnen daar nieuwtjes kwijt en klanten informeren over nieuwe artikelen en aankomende events.
Seller services
Etsy genereert al de meerderheid van zijn inkomsten uit zogenoemde seller services, aldus ceo Chad Dickerson. Zo kunnen ze onder andere aankloppen voor promoted listings, verzendlabels, direct checkout, shop updates en video’s. Deze diensten zijn ook gekoppeld aan Pattern. Daarnaast houdt het Amerikaanse bedrijf commissie in over verkopen.
Op zich een mooie service van Etsy die haar eigen verkopen indirect stimuleert doordaat het makkelijk is vanuit Etsy up te loaden. Toch ben ik altijd voorstander van een eigen online strategie met een in eigen beheer opgezette website of webshop. Afhankelijkheid moet je zoveel mogelijk vermijden, dat geldt ook voor pages op Social Media. Allemaal prima, maar "eigen website eerst" (hmm dat klinkt wat onvriendelijkelijker dan dat ik het bedoel).