Twinkle | Digital Commerce

Dit zijn de 4 groeidrijvers van e-commerce

2019-09-19
1000562
  • [nieuws]
  • 1:41

Online promotie-events, smart home-toepassingen, crossborder en retail eco-systemen zijn volgens Danny van den Burg, retail sales lead bij GfK de vier groeidrijvers van e-commerce.

Danny van den Burg trapte vandaag de achtste editie van Shopping Today af met een toelichting op de cijfers in de nieuwe Thuiswinkel Monitor. Maar hij keek ook vooruit en vertelde het publiek over wat de vier grote aanjagers van e-commerce (in de nabije toekomst zullen) zijn.

1. Online promotie-events

Van den Burg ziet veel potentie in grote online promotie-events als (natuurlijk) de feestdagen, maar ook – voor Nederland relatief nieuwe – promotie-dagen als Black Friday en Cyber Monday. Ook in Nederland zorgen ze inmiddels voor extra omzet. De GfK-onderzoeker denkt ook dat aanhaken bij Singles Day profijtelijk is. ‘Zeker als het gaat om productcategorieën als consumentenelektronica en mode’, aldus Van den Burg. In GfK’s ‘Consumer Life Study 2018’ geeft 88 procent van de ondervraagden aan dat seizoenskortingen hen triggert om meer online aankopen te doen.

2. Smart home-toepassingen

De tweede groeidrijver zijn de slimme apparaten in huis. Deze categorie staat echt nog in de kinderschoenen, zei Van den Burg tegen de zaal. ‘Slechts 14 procent maakt hier nu gebruik van, en dan moet je vooral denken aan bijvoorbeeld slimme lichtbediening in huis.’ Mensen doen nog weinig aankopen via die slimme apparaten (zoals Amazons Alexa) in huis, maar, zo liet de onderzoeker zien, 33 procent geeft aan dit in de toekomst zeker wel te willen gaan doen.

3. Crossborder

Cross border-sales stijgen sneller dan de totale online uitgaven. Cross border groeit met 15 procent, de totale online uitgaven met 10 procent. Zie de kansen daar, zei Van den Burg.

4. Retail eco-systemen

De marktplaatsen en de platformen, dat is volgens Van den Burg de manier voor retailers om meer data te vergaren, meer kennis op te doen en meer klanten te bereiken. De vraag is welke partij in Nederland het retail eco-systeem zo omarmt zoals bijvoorbeeld een Amazon dit doet. Van den Burg: ‘Natuurlijk hebben we de Twinkle100-spelers die al aardig op weg zijn. Bijvoorbeeld Bol.com samen met Ahold Delhaize.’