Voormalig postorderaar Neckermann.com trok medio februari de winkelstraat in en opende zijn eerste vestigingen in Ede en Amsterdam. Filialen in Zutphen en Delft volgden kort daarna. De voormalige pure player zet zichzelf met zijn nieuwe strategie letterlijk en figuurlijk op de kaart als een omnichannel bedrijf. Directeuren Bob Nijk en Bas Pieper vertellen over de uitwerking van hun visie.
Tekst: Marit Smits / Beeld: Twinkle /BBP Media
Neckermann.com heeft als Benelux-dochterbedrijf van het in 1950 opgerichte Duitse Neckermann Versand een lange geschiedenis; sinds 1967 als postorderaar en later als pure player. Het bedrijf verkoopt producten op het gebied van mode, wonen, slapen, elektronica, huishoudapparatuur, verzorging en sport & vrije tijd. Na een moeilijke financiële periode in 2014, waarin Neckermann.com Benelux te maken kreeg met een faillissement en een doorstart onder eigenaar Axivate Capital, werd het roer na overname door Readen Retail omgegooid. Het resultaat is een omnichannel toekomst, waarin de - in eerste instantie - zeventien winkels een versterkende rol hebben voor het internetstuk.
Geen magic
‘We willen als Neckermann.com dichter bij de klant zijn, meer mogelijkheden bieden om ons te bezoeken en een assortiment creëren van producten die zowel online als in de winkel makkelijk in het winkelmandje gaan’, vertelt Nijk. ‘Het is een stukje persoonlijk contact, iemand recht in de ogen kunnen aankijken bij het stellen van een vraag.’ Pieper vult aan: ‘De winkels hebben een versterkende werking als service- en supportcenter. Daarnaast krijgt elk filiaal een pick up point voor het afhalen van online bestellingen, die mix is heel erg belangrijk. We kennen de Neckermann-klanten goed; ze houden van winkelen en we denken dat zij de fysieke vestigingen veelvuldig zullen bezoeken. We hebben tot nu toe alleen maar positieve reacties gehad op onze komst in de winkelstraat.’ Die wordt met het faillissement van V&D en Macintosh steeds leger. De heren zien Neckermann.com niet als ‘redder’ van Nederlandse shopgebieden. ‘Het is geen magic wat we doen’, zegt Pieper. ‘De winkels zijn een dikke knipoog naar onze webshop. We zitten er ook helemaal niet op te wachten om 6.000 vierkante meter lege ruimte van V&D in te vullen. Ik denk wel dat we als een voorloper worden gezien die aantoont dat iedereen nu de kans krijgt om de winkelstraat op een nieuwe manier in te richten. We kijken met een andere blik naar de markt.’
Erfenis van D5Avenue.com
Neckermann.com heeft er volgens Nijk en Pieper vijf nieuwe productgroepen bij gekregen door het recent samengaan met online discounter D5Avenue.com. ‘In hoofdlijnen vallen die productgroepen onder de categorieën schoonmaakartikelen, verzorgingsproducten, elektronische apparaten, huishoudelijke apparaten en dierenbenodigdheden’, zegt Nijk. ‘Vooral alledaagse producten, elektronica en cadeau-artikelen komen in de fysieke winkels te liggen.’ Pieper vult aan: ‘D5 was groot in acties. Ik weet zeker dat we daarmee doorgaan onder de Neckermann-vlag.’
Kanalenconnecties
De connectie tussen online en offline maakt ‘het nieuwe Neckermann.com’ onder andere via bestelzuilen op de winkelvloer. De mogelijkheid voor het afhalen van bestellingen in een filiaal moet een enorme push van verkeer van internet naar de vestigingen opleveren. ‘Dan word je in de winkel geconfronteerd met meer Neckermann’, zegt Nijk. ‘De producten die klanten straks digitaal op krediet kopen, kunnen we ook laten bezorgen in een filiaal. Daarnaast werken we achter de schermen aan een loyaliteitsprogramma dat gekoppeld wordt aan de activiteiten in de fysieke winkel en online. Hier kan ik verder niet concreet over zijn, maar het heeft natuurlijk met mobiel te maken. We zullen het later dit jaar introduceren.’ Neckermann.com draait volgens zijn directeuren goed op mobiele apparaten. ‘Zowel de site als de e-mails die we versturen zijn responsive’, vertelt Nijk. ‘Daarmee voldoen we aan de wensen van consumenten die mobiel willen kopen of mobiel een e-mail van ons lezen. Of er ook een mobiele applicatie komt? Daar denken we niet per se aan.’
Doorzetten
Neckermann.com gaat volgens de heren een zonnige toekomst tegemoet. ‘Het bedrijf is enorm gegroeid, tot honderd medewerkers’, zegt Pieper. Last van zijn ongelukkige verleden heeft Neckermann.com niet. ‘Onze bestaande klanten zijn erg trouw en weten vrij weinig van het faillissement’, aldus Nijk. Ook de verwarring met het reisbedrijf Neckermann roept geen klantvragen op. ‘Vergeet niet hoeveel mensen Neckermann nog als postorderaar kennen, dat is zó lang top of mind geweest. En dat is zeker nog niet weggezakt. Het gaat erg goed met het bedrijf; we hebben de weg omhoog gevonden. Nu is het een kwestie van doorzetten. De landelijke dekking van de winkels is daarin van belang. Over drie jaar willen we duidelijk op de kaart staan met een assortiment dat volledig bij Neckermann past. Het belangrijkste is dat er positief over ons wordt gesproken en dat mensen gelukkig zijn met Neckermann in hun omgeving.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2016.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Neckermann.com: ‘De winkels zijn een dikke knipoog naar onze webshop’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.