Google heeft de zoekresultatenpagina een nieuwe indeling gegeven. Het aantal betaalde advertenties bovenaan de pagina is uitgebreid, maar de reclame is uit de sidebar gehaald. Het eerste organische resultaat valt nu onder de vouw.
De pagina bestaat in de nieuwe versie uit vier betaalde advertenties bovenaan en drie betaalde onderin. In de sidebar is alleen nog plek voor productadvertenties van Google Shopping.
Opbieden
Om bovenaan de pagina te komen, moeten adverteerders flink tegen elkaar opbieden in de veiling. Op verschillende belangrijke zoekwoorden zullen waarschijnlijk alleen de sterke merken met een goede kwaliteitsscore en een hoog conversiepercentage bovenaan verschijnen.
Merkbeleving belangrijker
‘Een goede AdWords-campagne kan dus niet meer zonder conversie-optimalisatie en relevante landingpages’, concludeert Leola de Vries van Storm Marketing Consultants op Marketingfacts. ‘Los van een goede positie gaat ook merkbeleving een stuk belangrijker worden. Een sterk merk wekt vertrouwen en zal een betere CTR hebben. Daardoor stijgt weer de kwaliteitsscore. Branding wordt dus belangrijker en Google hoopt dat we die merken vooral gaan bouwen via online video en display.’
Het zal vooral een zaak worden om de advertentiepositie in de gaten te houden bij de goed converterende zoekwoorden. Maar natuurlijk speelt er veel meer. Soms richt ik mij voor mijn klanten bewust op lagere posities om tegen lagere CPC's hogere volumes te halen. Dat zal nog wel gaan, maar het verval in volume zal hoger zijn. Verder speelt natuurlijk het steeds ruimer aanbod van advertentie extensies. Hoe dan ook, de uitdaging is weer wat groter geworden, ik schrik er zeker niet van terug, maar de nieuwe realiteit vraagt wel om extra aandacht.