Twinkle | Digital Commerce

Fietsuniek.nl ging offline: ‘De conversie is 99 procent’

2017-05-27
180101
  • 3:52

Fietsuniek.nl opende vorig voorjaar zijn eerste fysieke vestiging in Hillegom. Twinkle ging op bezoek bij de jonge eigenaar Edwin de Jong. Hij houdt tegenwoordig kantoor boven de fietsenwinkel, die een kwalitatieve impuls geeft aan zijn bedrijf. ‘We zitten nu letterlijk bovenop ons product.’
 
Tekst: Arjan van Oosterhout | Beeld: Twinkle/BBP Media
 
Dat Edwin de Jong (23) nu al een speler van betekenis is op de Nederlandse fietsenmarkt, is min of meer toevallig. Dat hij ondernemer is geworden niet; zijn vader stond op de markt met schoenen en sloffen. De kleine Edwin kreeg een halve meter kraam om zelf spullen te slijten, onder andere op de Amsterdamse Dappermarkt. ‘Ik begon met mijn eigen tweedehands rommel, maar ik kreeg er al snel restanten van collega’s van mijn vader bij. Toen ik 17 was, ben ik op Marktplaats gaan verkopen. Kon ik langer in bed blijven liggen en gewoon naar school om daar mijn mails te beantwoorden. Later heb ik een webshop geopend, nog efficiënter. Ik verkocht van alles, van tassen tot computermuizen, het meeste direct uit voorraad van leveranciers. Op een gegeven moment voelde ik de behoefte te specialiseren.’



De specialisatie volgde toen zijn eigen fiets kapot ging en hij via zijn vader in contact kwam met een leverancier. ‘De fiets die ik van hem kocht had ik voor ik het wist al doorverkocht via Marktplaats, min of meer per ongeluk. Ik zag daar een gat in de markt, ben toen gaan focussen op fietsen, voornamelijk via dropshipping. Met mijn opleiding small business en retail management aan de Hogeschool Inholland ben ik gestopt. In die periode heb ik veel contact gehad met Rita Verdonk, zij was lange tijd een soort mentor voor me. Ze overtuigde me ervan dat het belangrijk is zelf aan het roer van je leven te staan en ze leerde me om meer to the point te worden. Eerst draaide ik overal omheen.’

Van prijs naar kwaliteit
In de eerste jaren van Fietsuniek.nl was De Jong naar eigen zeggen steeds bezig met lage prijzen. Hij boekte veel omzet, met weinig marge. ‘Ik had een soort tunnelvisie. AfterPay-oprichter Stefan van den Berg, iemand die ik tegenwoordig wekelijks spreek, overtuigde me ervan dat het in de e-commerce wereld niet draait om prijs, juist niet. In plaats van de goedkoopste wilde ik toen de beste zijn, fans creëren, een begrip worden. Daar horen ook betere merken bij.’

Om bekende merken als Batavus te mogen voeren, had De Jong een fysieke winkel nodig, bij wijze van servicewaarborg. De winkel voorziet zelf ook in een kwaliteitsimpuls. De Jong: ‘We horen klanten nu praten in de winkel, zitten met het kantoor bovenop het product. Ook hebben we een fietsenmaker in dienst genomen, een verdienmodel op zich. We merken dat mensen ons niet meer zien als een webshop, maar als een volwaardige fietsenwinkel. Verder zien we dat het aantal online bestellingen in de regio is toegenomen. Fysiek plus online is niet twee, maar drie.’

Marktplaats-directeur Olivier van Duijn (rechts) opende de winkel van Fietsuniek.nl in Hillegom.
 
Het winkelpand van Fietsuniek.nl fungeert als advies-, service-, koop-, afhaal- en reparatiepunt. Het is bewust gesitueerd op een bedrijventerrein, zegt De Jong, omdat mensen er gratis voor de deur kunnen parkeren. ‘We hebben heel gerichte winkelklanten, zitten ook niet zo te wachten op bezoekers die zomaar binnen komen lopen. Het verbaast me weleens dat mensen anderhalf uur in de auto zitten om hier een fiets aan te raken of een proefritje te maken. Maar ze doen het. We hebben alle hardlopers hier staan en desgewenst laten we een specifiek model hier naartoe brengen door de leverancier. De conversie in de winkel is 99 procent. Wij hebben geen dure etalages nodig, ik kan het andere webwinkeliers aanraden.’

Gebaseerd op data
De Jong kijkt momenteel naar meer locaties voor fysieke winkels in Nederland. Over drie jaar moeten er vijf of zes vestigingen zijn, stand alone of als shop-in-shop op de vloer van een andere winkel. ‘We zitten nu in Hillegom, ook omdat ik daar vandaan kom. Het is natuurlijk een prima plek, centraal in de Randstad. Maar de keuzes voor de volgende winkellocaties zullen voor 100 procent gebaseerd zijn op data. Je kunt op basis van statistieken heel goed zien waar je moet zitten.’

____________________


Over Fietsuniek.nl
Fietsuniek.nl is het vlaggenschip van Shopmarkt B.V., het bedrijf van Edwin de Jong waar onder andere ook Transportfiets.nl, Directfiets.nl en Omafiets.nl onder vallen. Op die laatste site worden louter omafietsen van het gelijknamige eigen merk aangeboden. De fietsen van Omafiets.nl zijn ook te koop in een aantal winkels van Gamma. Op Eigenfiets.nl wil De Jong webshoppers vanaf medio volgend jaar de mogelijkheid bieden zelf een volledige fiets samen te stellen. Ook denkt hij na over een ophaalservice voor fietsreparaties. Met het grootste aanbod van Nederland streeft hij naar een aandeel van 5 procent op de fietsenmarkt in 2018. Dan moet de omzetgrens van 10 miljoen euro gepasseerd zijn.

____________________
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2016.