Omdat Fietsenwinkel.nl zo hard groeide, deed de International Bike Group vorig jaar vijftien van de zestien fysieke winkels van de hand. In rap tempo zijn er inmiddels acht grote nieuwe winkels geopend, op andere plaatsen. 'We waren nooit van plan een pure online speler te worden.’
Dat vertelt directeur Bastiaan Hagenouw aan het FD. De voormalig werknemer van Lehman Brothers kocht in 2009 twee Hans Struijk-fietsenwinkels en breidde de rijwielhandel uit tot zestien vestigingen. De International Bike Group (IBG), in eigendom van NPM Capital, groeide pas echt hard na de overname van Fietsenwinkel.nl in 2012.
Vijftien winkels dicht
Begin vorig jaar was de webshop al goed voor net zoveel omzet als de zestien fysieke winkels. IBG, nummer 59 in de Twinkle100, besloot vijftien winkels te verkopen en er met één verder te gaan (in Hilversum). ‘Daarmee deden we 22 miljoen euro aan omzet van de hand’, aldus Hagenouw in de krant. Veel andere fietswinkeliers, toch al in het defensief gedrukt door de laagste prijsgarantie van Fietsenwinkel.nl, en merken waren er niet blij mee. Een gang naar de rechter voorkwam bijvoorbeeld dat fabrikant Accel de levering van merken als Batavus en Sparta aan IBG staakte.
E-bikes
In het FD vertelt Hagenouw hoe Fietsenwinkel.nl inmiddels vol inzet op het fysieke kanaal, primair om de populaire elektrische fietsen aan de man te kunnen brengen. ‘Bij e-bikes willen consumenten graag eerst het product kunnen zien en voelen. En omdat een e-bike een stuk sneller rijdt dan een normale fiets, is het prettiger om een proefrit in een verkeersvrije omgeving te kunnen maken.’ De gesloten winkels boden die ruimte niet.
Bedrijventerreinen
Inmiddels zijn er acht winkels met Fietsenwinkel.nl op de gevel, de meeste op bedrijventerreinen. Behalve in winkels investeert IBG ook in fysieke servicepunten, geleid door bestaande fietsenwinkels of zelfstandige reparateurs. Daarvaan moeten er eind dit jaar tweehonderd zijn, zeventig meer dan nu. Hagenouw: ‘We willen voor 80 procent van de bevolking een winkel binnen redelijke afstand hebben en een servicepunt op kleine afstand.’
Fietsuniek.nl en Futurumshop.nl
Fietsenwinkel.nl is niet de eerste online fietsverkoper die fysieke winkels opent om de handel te stuwen. Edwin de Jong startte vorig voorjaar een fysieke vestiging in Hillegom voor Fietsuniek.nl en zustersites (‘De conversie is 99 procent’). Futurumshop opende afgelopen najaar een eigen ‘wielerclubhuis’ in Amsterdam.
Altijd leuk om stukjes te lezen. Ondertussen hebben ze de afgelopen 8 jaar al meer dan 15 miljoen euro verlies bij elkaar gemaakt en sponsort NPM capital het wanbeleid van deze speler.
Ben je gefrustreerd dat ze het zo goed doen? Jaloezie? Wat een nare reactie.
Beste @Nee niet gefrusteerd en ook niet jaloers. Vind het alleen bijzonder. Het zelfde geld voor zalandoo en bol.com. Daarnaast geef jij aan dat ze het goed doen. Maar welke critiria gebruik jij daarvoor. In mijn ogen moet je na 3/5 jaar toch zeker winstgevend zijn?
Graag hoor ik van je waarom jij vind dat ze het goed doen.
@kenner je bent een man naar mijn hart. In 2014 was het tof en Cool om oo groei in te zetten. Maar anno 2016 is het tijd om die gouden voucher in te wisselen. Ik zeg tegen de verliesmakende megalomane bedrijven draai eerst is paar jaar groen. En vul niet alles met geld van anderen if praatjes. En dan winnen als webshop van het jaar.
Alex, Helemaal eens. Ik snap ook niet dat die discussie niet een keer los barst. Bedrijven die maar verlies blijven maken moeten er gewoon een keer uit. Dit is niet gezond voor de economie. Als je in de natuur ziek bent wordt je opgegeten en ook niet aan het infuus gelegd.
@kenner, Helemaal met je eens. Jarenlang verlies draaien met als doel de kleine spelers uit de markt te concurreren. Allemaal in de hoop dat na een aantal jaar een andere grote partij enthousiast genoeg is om het over te nemen en dit verlies compenseert aan de initiele investeringsmaatschappij. Op deze manier trekken ze de omzet van kleinere spelers makkeljk naar zich toe en werken de MKB uit de markt. Een einddoel van winstmaken lijkt er niet te zijn.
Fietsenwinkel groeit door 1 ding. Voordeel! Ze zijn goedkoop, frustreren fabrikanten en bestaande dealers door dit beleid. Ze worden nu ook gedwongen om fysieke locaties te openen waardoor hun kosten nog meer toenemen. De "voordelig" propositie volhouden zal steeds lastiger worden. Fietsenwinkel is gegroeid door vooral online slimmer te acteren in een traditioneel denkende fietsmarkt. Dealers voegen steeds minder waarde toe in het verkoopproces maar voegen wel degelijk wat toe. Internet is een belangrijke middel geworden in de informatie fase. Fabrikanten blijven hun effort stoppen in het dealerkanaal en vergeten massaal waar de consument zijn keuze bepaald namelijk op het web. Het ROPO effect (research online, purchase offline) is iets waar de fietsmarkt nog weinig mee doet maar waar Fietsenwinkel.nl nu goed op gaat inspringen. De vraag is gaan ze geld verdienen als voordeel niet te handhaven is met toenemende fysieke locaties. Een ding is zeker. Ze hebben de fabrikanten opgeschud. De vraag is uit welke hoek Fietsenwinkel de conurrentie kan gaan krijgen?