Twinkle | Digital Commerce

Fietsenwinkel.nl floreert ook in het fysieke kanaal

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:55

Omdat Fietsenwinkel.nl zo hard groeide, deed de International Bike Group vorig jaar vijftien van de zestien fysieke winkels van de hand. In rap tempo zijn er inmiddels acht grote nieuwe winkels geopend, op andere plaatsen. 'We waren nooit van plan een pure online speler te worden.’

Dat vertelt directeur Bastiaan Hagenouw aan het FD. De voormalig werknemer van Lehman Brothers kocht in 2009 twee Hans Struijk-fietsenwinkels en breidde de rijwielhandel uit tot zestien vestigingen. De International Bike Group (IBG), in eigendom van NPM Capital, groeide pas echt hard na de overname van Fietsenwinkel.nl in 2012.

Vijftien winkels dicht
Begin vorig jaar was de webshop al goed voor net zoveel omzet als de zestien fysieke winkels. IBG, nummer 59 in de Twinkle100, besloot vijftien winkels te verkopen en er met één verder te gaan (in Hilversum). ‘Daarmee deden we 22 miljoen euro aan omzet van de hand’, aldus Hagenouw in de krant. Veel andere fietswinkeliers, toch al in het defensief gedrukt door de laagste prijsgarantie van Fietsenwinkel.nl, en merken waren er niet blij mee. Een gang naar de rechter voorkwam bijvoorbeeld dat fabrikant Accel de levering van merken als Batavus en Sparta aan IBG staakte.

E-bikes
In het FD vertelt Hagenouw hoe Fietsenwinkel.nl inmiddels vol inzet op het fysieke kanaal, primair om de populaire elektrische fietsen aan de man te kunnen brengen. ‘Bij e-bikes willen consumenten graag eerst het product kunnen zien en voelen. En omdat een e-bike een stuk sneller rijdt dan een normale fiets, is het prettiger om een proefrit in een verkeersvrije omgeving te kunnen maken.’ De gesloten winkels boden die ruimte niet.

Bedrijventerreinen
Inmiddels zijn er acht winkels met Fietsenwinkel.nl op de gevel, de meeste op bedrijventerreinen. Behalve in winkels investeert IBG ook in fysieke servicepunten, geleid door bestaande fietsenwinkels of zelfstandige reparateurs. Daarvaan moeten er eind dit jaar tweehonderd zijn, zeventig meer dan nu. Hagenouw: ‘We willen voor 80 procent van de bevolking een winkel binnen redelijke afstand hebben en een servicepunt op kleine afstand.’

Fietsuniek.nl en Futurumshop.nl
Fietsenwinkel.nl is niet de eerste online fietsverkoper die fysieke winkels opent om de handel te stuwen. Edwin de Jong startte vorig voorjaar een fysieke vestiging in Hillegom voor Fietsuniek.nl en zustersites (‘De conversie is 99 procent’). Futurumshop opende afgelopen najaar een eigen ‘wielerclubhuis’ in Amsterdam.