Meer dan dertig franchisevestigingen van Albert Heijn verkopen online op Ah-boodschappen.nl. Een groeiend deel van de winkeliers, die op eigen houtje opereren, bezorgt de levensmiddelen ook aan de deur.
Daarom voldeed de naam Ah-afhaalpunt.nl niet meer. Wie de url intikt, komt nu uit op Ah-boodschappen.nl.
Rob Geraets, een franchisenemer van Albert Heijn, nam in 2013 het initiatief voor het bestelplatform. Al snel sloten zich enkele tientallen franchisers aan. Geraets dacht dat aantal richting de honderd te kunnen brengen, maar het bleef vrij stabiel. Op dit moment zijn er 31 supermarkten gekoppeld. Ze bieden allemaal een afhaalmogelijkheid, een aantal bezorgt ook.
Diensverlening
Het hoofdkantoor van Albert Heijn vindt particuliere online verkoopinitiatieven ‘in de basis geen probleem’, zolang franchisers hun service afstemmen op de centrale dienstverlening. Geraets en de zijnen lopen echter niet in de pas. Ah-boodschappen.nl wijkt op een groot aantal punten af van Ah.nl. Zo ligt het drempelbedrag voor bezorging niet op 70 euro, maar op 25 euro. De beschikbare betaalmethoden verschillen zelfs per aangesloten franchiser, net als het online assortiment.
Stappen
Zaandam beraadde zich in 2013 al op stappen tegen Geraets: ‘We willen geen afbreuk doen aan het enthousiasme van de ondernemer, maar klanten zullen denken dat Ah-afhaalpunt.nl vanuit Albert Heijn is gedreven en dat is niet zo. Er zal een oplossing moeten komen’, zei een woordvoerster van het hoofdkantoor tegen Twinkle.
Verwarring
Die oplossing is er nog altijd niet. Aan de Dow Jones Nieuwsdienst liet een AH-woordvoerster deze week weten dat er nog steeds met de franchisers wordt gesproken. ‘Onze grootste zorg is dat de klanten door deze initiatieven in verwarring raken.’
Ahold laat al 2 jaar haar naam kapen en ligt machteloos met de pootjes omhoog? Jumbo neemt in tussen La Place over. Dit zijn kennelijk de verhoudingen tegenwoordig. Ik moet er maar aan wennen.