Twinkle | Digital Commerce

Ah-afhaalpunt.nl in trek bij franchisers Albert Heijn

2017-05-27
180101
  • 1:54

Rob Geraets, een franchisenemer van Albert Heijn, weet steeds meer collega’s te interesseren voor zijn site Ah-afhaalpunt.nl. Hij hoeft er geen inspanningen voor te doen: ‘Ondernemers uit heel Nederland komen zelf naar mij toe, omdat ze hun service willen verbeteren.’

Er zijn al 26 winkels gekoppeld aan Ah-afhaalpunt.nl, binnenkort volgen er nog 9. Geraets denkt dat het aantal locaties eind dit jaar verdrievoudigd zal zijn. ‘Dan verwacht ik dat 75 tot 100 winkels erop aangesloten zullen zijn’, bevestigt hij een bericht van Distrifood aan Twinkle.

PUP’s
Het hoofdkantoor van Albert Heijn introduceerde in oktober 2012 het eerste ‘Pick up Point’ voor online bestelde boodschappen in Heemstede. Inmiddels zijn er zestien algemeen toegankelijke ‘PUP’s’ in Nederland, stand alone, bij of in bestaande supermarkten. Onder andere Schiphol kreeg een afhaalpunt van AH, dat ook een oppikplek creëerde in een kantoor van Capgemini. In Zaltbommel werd de eerste PUP geopend bij een supermarkt van een franchiser.

Click & collect
Veel andere franchisenemers willen niet wachten tot het AH-hoofdkantoor een PUP aan hun winkel knoopt. Zij bieden steeds vaker zelf click & collect aan, onder andere via Ah-afhaalpunt.nl. Geraets ging er een jaar geleden mee de boer op. De supermarktondernemers die met hem in zee gaan bieden klanten de optie boodschappen af te halen in hun winkels. Een aantal van hen bezorgt de weborders desgewenst ook aan huis.

Uit de pas
Het hoofdkantoor van Albert Heijn vindt particuliere afhaalinitiatieven ‘in de basis geen probleem’, zolang franchisers hun service afstemmen op de landelijke afhaalpunten, bijvoorbeeld waar het gaat om het online assortiment, betaalwijze en besteldrempels. Geraets loopt op veel aspecten echter uit de pas. Woordvoerster Dagna Hoogkamer vertelde vorig jaar herfst al aan Twinkle dat Albert Heijn zich beraadde op stappen tegen hem: ‘We willen geen afbreuk doen aan het enthousiasme van de ondernemer, maar klanten zullen denken dat Ah-afhaalpunt.nl vanuit AH is gedreven en dat is niet zo. Er zal een oplossing moeten komen.’

‘Ideaalbeeld voor de klant’
Daaraan wordt nog gewerkt, aldus Geraets vandaag tegen Twinkle: ‘We zijn in gesprek, we zoeken samen naar het ideaalbeeld voor de klant. Die moet weten met wie hij te maken heeft en wat hij wel en niet mag verwachten. Ik denk overigens dat dat voor de meeste klanten al wel duidelijk is.’