Twinkle | Digital Commerce

Online groeiversnelling voor Ahold

2017-11-08
180101
  • 1:21

Twinkle-aanvoerder Ahold boekte afgelopen jaar een netto online omzet van 1.646 miljoen euro. Dat is 30 procent meer dan in 2014, ofwel 22 procent tegen constante wisselkoersen. In het vierde kwartaal groeide de online omzet beduidend harder.

Toen realiseerde Ahold een netto webomzet van 484 miljoen euro, 38 procent meer dan in Q4 van 2014, ofwel 33 procent tegen vaste wisselkoersen. De e-commerce groei van het supermarktconcern trekt dus aan. Een en ander is te zien in onderstaande cijfertabel.




Meer dan 5 procent omzet nu online
In het afgelopen kwartaal kwam het online omzetaandeel van Ahold uit op 5,2 procent, leert een rekensom. Een jaar eerder was het nog een kleine 4,6 procent.

Zakelijke verkooppartners
Los van de ‘omzet internetverkopen’ rapporteert Ahold ook de ‘consumentenomzet internetverkopen’. Die kwam afgelopen jaar uit op 1.807 miljoen euro, ruim 25 procent meer tegen constante wisselkoersen. Het bedrag ligt hoger dan het voornoemde bedrag, omdat hier ook de inkomsten van Bol.com’s zakelijke verkooppartners onder vallen.




'Plaza-omzet' richting 200 miljoen euro
Margaret Versteden, marketingdirecteur van Ahold-dochter Bol.com, liet gisteren op de Webwinkel Vakdagen weten dat de omzet van externe verkopers (meer dan 100 miljoen euro in 2014) afgelopen jaar bijna is verdubbeld. De webwinkel publiceert later deze maand nadere cijfers.

Multichannel fulfilment
Om externe partijen beter te bedienen start Bol.com vanaf eind dit jaar met het aanbieden van ‘multichannel fulfilment’. Verkooppartners kunnen al hun webwinkelvoorraad in Waalwijk stallen. Ook bestellingen in hun eigen shop worden desgewenst ingepakt door Bol.com annex partner Docdata. ‘Of bestellingen bij Amazon’, spiegelde Versteden gisteren voor.