Twinkle | Digital Commerce

Assist biedt antwoord op ‘app-vermoeidheid’

2017-11-09
180101
  • 1:09

Assist presenteert zich als een mobiele one stop shop voor iedereen die iets nodig heeft. Wie de bedrijfsnaam intikt op Facebook Messenger, Slack, Telegram of in een sms, krijgt assistentie van de chat bot. Assist is via API’s gekoppeld aan tal van bedrijven. ‘Er zijn zo veel van die fucking apps.’

Dat zegt medeoprichter Shane Mac tegen Techcrunch. Hij legt uit dat 50 tot 80 procent van de apps een paar weken na de installatie niet meer wordt gebruikt. ‘App fatigue is real.’ Via populaire berichtendiensten ontsluit Assist de inhoud van verschillende apps, waaronder die van Eat24, GrubHUb, Postmates, StubHub, OpenTable, Uber en Lyft.

Verdienmodel
De startup, die wil verdienen aan affiliate fees en uiteindelijk ook aan featured suggesties, gedraagt zich als een altijd aanwezige mobiele vraagbaak. Gebruikers hoeven niet te betalen voor de dienst. Als ze aangeven wat ze willen (bijvoorbeeld een taxi bestellen, eten laten komen of een hotel boeken) worden hun verzoeken uitgezet aan relevante aanbieders. Betalen kan via Stripe, ook betrokken bij oplossingen voor sociale buy buttons.

Spilfunctie
Net als Operator en Facebook (M) koppelt Assist messaging aan commerce, in het geloof dat chat een mobiele spilfunctie kan vervullen, vergelijkbaar met de rol die search heeft ingenomen op het (vaste) internet.