Twinkle | Digital Commerce

Operator koppelt messaging aan commerce

2017-11-08
180101
  • 1:25

Robin Chan, een van de oprichters van Uber, werkte de afgelopen twee jaar in stilte aan Operator. Hij omschrijft het als een request network, dat draait op een mobiele applicatie. Een netwerk van ‘Operators’ vervult commerciële wensen van andere consumenten.

Aan Techcrunch gaf Chan de eerste details prijs over het initiatief, dat leunt op verschillende thema’s van deze tijd: messaging en de on-demand economie. Chan’s missie met de app (momenteel in private bèta): ‘Unlock the 90% of commerce that’s not on the internet’.

Switchboard
Chan claimt het beste van de online en fysieke werelden met Operator te combineren: mensen hoeven (anders dan offline) niet met iemand in gesprek te gaan, om toch (anders dan doorgaans online) een heleboel service te genieten. Operator is volgens de ondernemer een ‘switchboard voor goederen en diensten’. Chan, retorisch: ‘Vroeger draaide je een nummer om iemand aan de lijn te krijgen voor hulp. Waarom bestaat er geen app voor je telefoon die je verbindt met een hele groep mensen die je kunnen helpen?’

Van vlees en bloed
Wie een verzoek wil uitzetten plaatst een mobiele tekstboodschap in de app, waarna het terecht komt bij ter zake kundige Operators van vlees en bloed. Zij appen aankoopsuggesties terug, compleet met foto’s, productbeschrijvingen en prijzen, waar de vraagsteller feedback op kan geven. Is hij eruit, dan kan hij via de button ‘I’ll take it’ een aankooporder geven. Het product wordt vervolgens aangeschaft met de creditkaartgegevens van de consument, die het product zo snel mogelijk krijgt geleverd waar hij wil. Operator verdient aan de tarieven die het retailers rekent voor toegang tot het platform.