Twinkle | Digital Commerce

Zara plaatst tablets in paskamers

2017-11-08
180101
  • 1:08

Fast fashion keten Zara rust de paskamers in zijn grootste winkels in thuisland Spanje uit met iPads. Op de tablets kunnen klanten aangeven welke items zij mee de paskamer in hebben genomen en een verzoek indienen voor een andere maat.

Zara’s iPads moeten de consument meer service bieden in de paskamers. Het bedrijf denkt volgens Fortune nog na over de uitrol van de techniek naar al zijn ruim tweeduizend fysieke vestigingen wereldwijd.

Checkout
Het is een eerste stap in nieuwe paskamertechnologieën voor het sterk op offline winkelen gerichte Zara. Grote concurrent in fast fashion H&M experimenteerde twee jaar geleden al met een checkout in de paskamers, zodat klanten niet meer in de rij hoefden te staan.

Interactieve spiegel
De iPads van Zara zijn een kleine stap in vergelijking met de interactieve spiegels die Ralph Lauren in zijn flagshipstore in New York plaatste. Consumenten kunnen hier het licht van de kamer aanpassen, een andere maat opvragen bij de verkoper én producten direct aanschaffen.

Zara in e-commerce
Zara opende pas in september 2010 een webwinkel voor shoppers uit thuisland Spanje, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië en Portugal. In november volgde Nederland. Moedeberdrijf Inditex gaf er de voorkeur aan eerst het fysieke winkelnetwerk mondiaal uit te breiden.