Twinkle | Digital Commerce

Lesara breidt enorm uit in Europa

2017-05-27
180101
  • 1:47

Lesara voegt zestien landen toe aan zijn portfolio. Daarmee is de online discounter nu in bijna heel Europa actief. Het Duitse bedrijf haalde afgelopen september 15 miljoen euro groeigeld op, dat de internationale expansie mede mogelijk maakte.

Lesara is sinds begin juni actief in ons land. ‘Voor de investeerders waren de groeicijfers in Nederland belangrijk’, liet de startup weten na de laatste financieringsronde. Om de groei hier door te zetten werd Sander van Bladel aangenomen als countrymanager.

Zestien nieuwe landen
Behalve in Duitsland en Nederland verkocht Lesara al in Italië, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland. Daar komt nu een hele rits landen bij: Bulgarije, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, Letland, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zweden. Voor een aantal van deze landen is al een dedicated website in de lucht gekomen, sites voor de andere landen volgen. Opvallende afwezigen op Lesara’s landenlijstje zijn België en Frankrijk.. Daar bezorgt Lesara vooralsnog niet.

Meer dan 750.000 klanten
Lesara verbindt Chinese producenten van fast fashion en andere artikelen aan Europese consumenten. In de eerste helft van dit jaar lag de omzet 500 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, aldus ceo Roman Kirsch. Onlangs liet het tweejarige bedrijf weten (pdf) meer dan 750.000 shoppers in zijn klantenbestand te hebben.

Retehip en übergoedkoop
Lesara claimt veel hipper en goedkoper te zijn dan de concurrentie in de winkelstraat (het noemt zelf H&M en Zara). Over hoe de startup dat voor elkaar krijgt zei oprichter Kirsch eerder tegen Twinkle: ‘We werken direct met fabrieken samen, zonder middlemen. Zij kunnen zich weer helemaal concentreren op productie. Op ons verzoek gaan ze aan de slag met de trends die wij signaleren. Ze maken in nauw overleg items die én cool én zeer scherp geprijsd zijn, onder één van onze private labels of merkloos. Artikelen gaan na productie naar ons centrale Chinese distributiecentrum, waar ze grondig worden gecontroleerd en gefotografeerd voor ze naar ons dc in Duitsland worden gestuurd.’

Zalando
Oprichter Kirsch spiegelt zich graag aan Zalando, een andere Duitse online modeverkoper. ‘Wij spelen echter een ander spel, in een ander segment: lager, maar misschien ook nog wel groter.’