Twinkle | Digital Commerce

Vijf vernieuwingen in Magento 2

2017-05-27
180101

Na een aantal jaren ontwikkelen, verscheen er in november een nieuwe versie van het open source e-commerce platform Magento. Dit wordt wereldwijd door meer dan 240 duizend webshops gebruikt. Magento 2 is het wachten waard geweest, want de software lijkt stukken beter dan de vorige versie.

Tekst: Olaf van Veen

Magento 1 zal nog drie jaar ondersteuning krijgen. U hoeft dus geen haast te maken met de overstap. Maar bedenk wel dat de ondersteuning uitsluitend betrekking zal hebben op de huidige functionaliteiten van Magento 1. Voor Magento 1 zullen geen nieuwe features beschikbaar komen. Dat geldt wel voor Magento 2 en daarom is het zinvol om na te denken over een migratie naar de nieuwe versie. Ik zet de eerste punten voor u op een rijtje.

1. Nieuwe onderliggende code
Magento 2 maakt gebruik van een modulaire code-architectuur. De nieuwe versie gebruikt verschillende frameworks. In de toekomst is het mogelijk om meerdere frameworks aan Magento 2 toe te voegen. ‘De architectuur is geheel herschreven’, zegt Ray Bogman (SupportDesk BV), die bekendheid geniet als de ‘Magento Dokter’. ‘De onderliggende code is in vergelijking met de vorige versie van Magento van een veel hoger niveau.’ Door toepassing van dependency management zullen modules elkaar voortaan niet meer in de weg zitten als ze een beroep doen op dezelfde functionaliteit, zoals e-mail. Voorheen ontstonden zo conflicten waardoor een site niet meer kon functioneren.

2. Snellere laadtijden van productpagina’s
Magento is gebouwd in php en dat betekent dat internetpagina’s worden opgebouwd op basis van informatie uit een database. Elke keer als een bezoeker informatie uit een webshop opvraagt, stelt Magento een internetpagina samen en dat kost tijd en processorkracht. In Magento 2 (Community en Enterprise) is full page caching standaard ingebouwd. Deze handige functie zorgt ervoor dat pagina’s van een webwinkel sneller laden. De internetpagina wordt klaargezet in het werkgeheugen en hoeft daardoor niet meer te worden opgebouwd. In vergelijking met de vorige versie zorgt Magento 2 dus voor aanzienlijke tijdwinst bij het serveren van een internetpagina. Optioneel kan de cachingtechnologie Varnish ook worden ingezet in combinatie met een Magento-site. Varnish is standaard geïntegreerd in Magento 2.

3. Betere gebruikerservaring op kleine schermen
Steeds meer consumenten maken gebruik van smartphones en tablets om webwinkels te bezoeken. Dat gegeven stelt eisen aan de opmaak van een mobiele variant van een webwinkel. Door het gebruik van onderliggende technieken zoals HTML5, CSS3 en jQuery kunnen productpagina’s van een webshop nu volledig responsive worden opgemaakt.

De beheeromgeving in de vorige versie van Magento was behoorlijk statisch opgebouwd. Het kon gebeuren dat bepaalde onderdelen van het menu op kleinere schermen niet (goed) zichtbaar waren. Dit probleem is in Magento 2 opgelost. Door het toepassen van responsive webdesign komen de menu’s aan de achterkant van de site ook op kleinere schermen beter uit de verf.

4. Snellere checkout voor klanten
In Magento 2 is ook het checkoutproces onder handen genomen. Alle overbodige onderdelen zijn gestript en dat resulteert in een betere gebruikerservaring voor de online bezoeker. Door de snelheidsverbetering bij het afrekenen wordt verwacht dat webwinkels de conversie zien toenemen.

5. Verlaging van de hostingkosten
Door het gebruik van efficiëntere code in de core van Magento 2 zijn er minder resources benodigd in de hostingomgeving. Daarnaast integreert Magento 2 Varnish en full page caching en dat betekent dat een systeembeheer minder tijd kwijt is aan het optimaliseren van de laadtijden van internetpagina’s.

Nu al overstappen? 
Wilt u een bestaande webwinkel overzetten naar Magento 2? In dat geval is een schone installatie noodzakelijk, want de core van Magento 2 is geheel vernieuwd. Veel bestaande extensies zullen niet werken in Magento 2. Interne en externe ontwikkelaars moeten veel bestaande extensies ook nog compatibel maken met Magento 2.

Olaf van Veen is head of Marketing & Business Development bij True.