De online retailbestedingen in Nederland lagen afgelopen september 20 procent hoger dan in september vorig jaar. Opnieuw groeide de digitale omzet van fysieke winkeliers harder dan die van pure webverkopers, blijkt uit cijfers van het CBS.
De online omzet van winkels waarvoor internetverkoop een nevenactiviteit is (‘multi-channelers’ genoemd door het CBS), groeide met 27,6 procent. De webwinkels zetten 15,4 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. ‘Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet’, verduidelijkt het statistiekenbureau.
Hap uit de taart
Duidelijk wordt dat de online verkoop van (primair) fysieke winkeliers afgelopen september bijna twee keer zo hard groeide als die van online ondernemers. De eerste groep neemt een steeds grotere hap uit de online taart, bleek ook al uit voorgaande cijferrapporten van het CBS dit jaar. Eerder bracht het bureau de digitale ontwikkeling van multichannel-retailers niet in kaart.
Hele detailhandel in de plus
‘Omzet detailhandel groeit behoorlijk’, kopt het bureau vanochtend boven het bericht over de Nederlandse detailhandelsbestedingen. Ze namen over alle kanalen met 4,3 procent toe. Het volume lag 5,1 procent hoger dan in september 2014, de prijzen 0,8 procent lager. Winkeliers in non-food boerden beter dan hun food-collega’s. Kledingwinkels spannen de kroon, met ruim 15 procent groei. Dat zou deels samenhangen met het weer en de gunstige kalender (meer ‘koopdagen’ dan vorig jaar in september).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Offline spelers groeien bijna twee keer zo hard online
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.