Twinkle | Digital Commerce

‘Ahold eigenlijk niet in te halen online’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:49

De digitale voorsprong van Albert Heijn op de Nederlandse supermarktconcurrentie is zo groot, dat de Twinkle100-aanvoerder ‘eigenlijk niet valt in te halen de komende jaren’, zegt Rabobank-analist Patrick Roquas. Hij verwacht dat Ahold zijn voorsprong zal uitbouwen.

Aan De Telegraaf vertelt Roquas dat de huidige online groei van Albert Heijn niet of nauwelijks ten koste gaat van de winkelomzetten. ‘Men boort een groep nieuwe klanten aan. En dat terwijl er nauwelijks tot geen concurrentie is. Eigenlijk stel ik vast dat als een supermarktbedrijf niet actief is in online, dan alle groei aan je voorbij gaat. Dan is het moeilijk om marktaandeel vast te houden.’

Service, wijn en een bezorgabonnement
Roquas verwacht dat Ahold zijn positie zal uitbouwen door de service persoonlijker te maken, onder andere op het gebied van prijs, aanbiedingen en bezorging. Ook voorziet hij dat Albert Heijn zijn wijnassortiment zal verbeteren om meer (online) klanten voor zich te winnen. Een bezorgabonnement biedt ook kansen. Roquas: ‘Je moet dan denken aan dat je klanten een contract van 120 euro per jaar aanbiedt voor de bezorging, waarbij je onbeperkt kunt bestellen. (…) En als je iedere week wat bestelt bij Albert Heijn, is dat een flinke verlaging van je huidige wekelijkse bezorgkosten. Je maakt bovendien klanten heel loyaal. Het past heel erg in een beleid om de trouwe klant te belonen.’

Twinkle100
Met een Nederlandse online consumentenomzet van 910 miljoen euro is Ahold lijstaanvoerder van de Twinkle100. De onderneming liep vorig jaar uit op de directe volgers en ook dit jaar gaat het goed. De netto online omzet van Ahold lag afgelopen kwartaal bijvoorbeeld 29 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Zowel de inkomsten van Ahold Online (Albert Heijn, Etos en Gall & Gall), als van Bol.com groeiden met circa 30 procent.

Ahold Delhaize
Ahold is dicht bij een fusie met de Belgische Delhaize Group. Deze week werd bekend dat Hanneke Faber wordt belast met e-commerce in het beoogde dagelijks bestuur. Momenteel is zij als chief commercial officer bij Ahold al resultaatverantwoordelijk voor Ah.nl, Bol.com en Peapod. Bij het doorgaan van de fusie krijgt ze chief e-commerce & innovation officer van Ahold Delhaize op haar visitekaartje te staan.