Twinkle | Digital Commerce

‘Twijfels over b2b e-commerce niet ongegrond’

2017-05-27
180101
  • 1:35

Veel bedrijven met zakelijke klanten twijfelen of ze de stap naar online verkoop moeten zetten. Daar zijn ook wel redenen voor, stelt ervaringsdeskundige Rob Helderman van Royal Brinkman. ‘Het heeft effect op alle lagen van je organisatie.’

Dat zegt Helderman (foto) in de aanloop naar zijn presentatie op het B2B E-commerce Congres in Houten. Hij is e-commerce manager bij Royal Brinkman uit ’s Gravenzande. Vijf jaar geleden begon het bedrijf als een van de eerste glastuinbouwers met e-commerce, op Brinkman.nl.

Twijfels
Helderman begrijp de twijfels van b2b organisaties over een eventuele e-commerce entree. ‘Die zijn niet ongegrond. Het starten met B2B e-commerce heeft effect op alle lagen van je organisatie, zowel intern als extern. Dit vraagt om goede voorbereiding en nauwe samenwerking, zowel binnen de organisatie als met je ERP-partner (enterprise resource planning, red.) en softwareleverancier.’

Realtime
De webshop van Royal Brinkman draait op specifieke b2b software van Sana Commerce, die is gekoppeld aan het ERP-systeem. ‘De hoeveelheid data die je je klanten kunt bieden in een geïntegreerde webshop is enorm’, aldus Helderman. ‘Gedetailleerde productinformatie, inkoopvoorwaarden en klantspecifieke prijzen kunnen realtime worden getoond. Daarnaast verklein je de kansen op fouten door de shopinformatie direct uit het ERP-systeem te halen.'

Op het congres vertelt Helderman samen met Sana Commerce’ ceo Michiel Schipperus over de aandachtspunten bij het betreden van het online kanaal. ‘Neem de klant als uitgangspunt, ook in een zakelijke webshop’, beveelt hij vast aan.

B2B E-commerce Congres
Het B2B E-commerce Congres vindt op 15 oktober plaats in Houten, onder dagvoorzitterschap van Esther van Rijswijk. Het is het enige evenement in Nederland dat specifiek is gericht op de uitdagingen van b2b e-commerce professionals. Tot de andere sprekers behoort Gijs van den Broek van de ambitieuze nieuwe Nederlandse b2b-marktplaats WeMarket en thought leader Anatoly Roytman van Accenture Interactive. Meer informatie over het congres vindt u hier.