Sportwebwinkel Futurumshop opent vandaag zijn eerste 'fysieke touchpoint' in Amsterdam. De zogeheten FuturumClub is een wielerclubhuis voor en door klanten en uniek in de wereld, volgens ceo Harmen van der Meulen. 'Het draait in de retailwereld te vaak puur om de conversie.'
'Wij zetten iets unieks binnen de retailwereld neer. Iets dat je nergens ter wereld ziet. Welke online retailer heeft een concept van voor en door klanten, aangevuld met de nieuwste technologie, een mobile first strategie, de gemoedelijkheid van een lekkere kop koffie en een hele volle evenementenkalender? De gezelligheid van vroeger met de snelheid van nu.'
FuturumClub is de plek waar klanten terecht kunnen om zelf te sleutelen aan hun fiets, de nieuwste collecties te aanschouwen, deel te nemen aan een workshop, samen een ronde te fietsen of een smoothie en een tosti te nuttigen.
Passie en beleving
Het idee van de club is niet nieuw, zegt Van der Meulen. 'Eigenlijk bestond die vijftien jaar geleden al toen we startten met de webshop en onze klanten hun pakketje kwamen afhalen. Ze bleven dan bij mijn ouders in de tuin hangen voor een praatje en een kopje koffie. Nu zijn we alleen veel beter zichtbaar.'
Daarnaast kunnen klanten in de club ook sleutelen aan hun fiets, onder het genot van een kopje koffie en een broodje, of hun fiets laten aanpassen aan hun lichaam. 'De fietsenmaker verderop in de straat zal niet blij met ons zijn. Als je daar je fiets laat maken, krijg je vervolgens de rekening gepresenteerd. Bij ons kun je zelf of samen met onze specialisten aan je fiets sleutelen, gewoon als service. Het draait in de retailwereld te vaak puur om de conversie. Wij durven het aan om passie en beleving voorop te stellen. Dan komt die conversie vanzelf.'
App als community-tool
Tegelijkertijd met de opening van de de club lanceert FuturumShop de eerste versie van zijn app. Met de app kunnen zowel klanten als medewerkers extra informatie over bepaalde producten ophalen door die te scannen in de club. Het is de bedoeling dat de app uitgroeit to een community-tool. 'Die barcodes kunnen we gaan verrijken met nog meer informatie', legt Gerco Vermeer uit. Hij geeft binnen Futurumshop leiding aan een groep developers en grafisch vormgevers. 'Denk bijvoorbeeld aan video's met uitleg of een pushbericht wanneer je pakketje klaarligt. We doen het in stapjes; elke week voegen we nieuwe functionaliteit toe.'
Van der Meulen hamert op de mobile first strategie. 'De toekomstige klant doet alles met zijn mobiel. Thuis, op het terras en zelfs in de winkel. Daar spelen wij op in. Ik heb tijdens de uitzendigen van onze tv-commercials de traffic naar onze site op de voet gevolgd: het meeste bezoek komt via de smartphone. De tablet loopt dus al achter, en de desktop helemaal.'
Click & collect
Met de opening van het fysieke touchpoint kan Futurumshop ook click & collect aanbieden. Vermeer: 'Afhalen kan tussen elf uur 'ochtends en acht uur 's avonds. Je krijgt er een gratis kopje koffie of capucchino bij.' Een pilot met tijdvaklevering loopt nu ruim een week. 'We zijn de eerste webshop in Nederland die dat via PostNL aanbiedt. We zijn nog aan het testen met de pricing voor deze dienst. Nu maakt zo'n drie procent van onze klanten er gebruik van. Same day delivery gaat er ongetwijfeld komen, maar ik weet nog niet wanneer.'
De FuturumClub in Amsterdam heeft het gewonnen van de fysieke winkel in thuisstad Apeldoorn, die eind vorig jaar geopend zou worden, maar door problemen met vergunningen nooit van de grond kwam. Van der Meulen verwacht uiteindelijk zeven FuturumClubs door heel Nederland te hebben, waaronder één in Apeldoorn . 'Kunnen we een mooie fietstocht maken langs alle clubs!'
Op Facebook vindt u een fotoverslag van de de opening van de FuturumClub.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Futurumshop opent eerste clubhuis
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.