Het Japanse sportschoenenmerk Asics mag zijn Duitse dealers niet meer verbieden om ook op online marktplaatsen te verkopen. Met deze uitspraak van het Bundeskartellamt komt een eind aan drie jaar onderzoek naar de verkoopbeperkingen.
Asics verbood Duitse dealers zonder uitzondering producten te verkopen op Amazon, eBay of soortgelijke platformen. Asics’ wederverkopers mochten ook niet adverteren op vergelijkingssites of het Asics-logo gebruiken om shoppers naar hun webwinkel te leiden. Het merk voerde als argument aan dat de controle over de merkpresentatie verloren gaat als resellers hun waar overal maar online aan de man brengen.
Hinder
Het Bundeskartellamt, dat waakt over eerlijke concurrentie, oordeelt nu dat de kleine en middelgrote dealers veel hinder ondervonden van het ‘marktplaatsverbod’. Zij konden het verlies in online bereik niet compenseren, schrijft het Duitse Internetworld. ‘De uitspraak zorgt voor meer rechtszekerheid voor de online handel’, is Oliver Prothmann, voorzitter van Bundesverbands Online-Handel, van mening.
Gehele markt
De uitspraak van de Duitse waakhond heeft ook gevolgen voor de gehele online markt in hardloopschoenen. Asics beperkte niet alleen de prijsconcurrentie van zijn eigen artikelen, maar ook die van hardloopschoenen in het algemeen, zei Andreas Mundt, president van het Bundeskartellamt eerder.
Adidas en Nike
De Duitse waakhond opende tevens onderzoeken naar Adidas en Nike. Zij zouden er soortgelijke praktijken op nahouden. Adidas versoepelde vorig jaar zijn regels rond de verkoop op online marktplaatsen. Het sportmerk zei het toe te staan ‘als retailpartners aan de criteria voldoen.’ Hoe dit in de praktijk werkt, wordt onderzocht.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Asics-retailers mogen op marktplaatsen verkopen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.