Twinkle | Digital Commerce

Duitse waakhond: Asics beperkt concurrentie

2017-11-11
1008564
  • 1:41

Door retailers te verbieden om artikelen door te verkopen op online platformen als eBay, beperkt Asics de concurrentie. Dat is het voorlopige oordeel van het Bundeskartellamt. Bij de Duitse mededingingsautoriteit lopen ook zaken tegen Adidas en Nike.

Asics verbiedt Duitse dealers zonder uitzondering producten te verkopen op Amazon, eBay of soortgelijke platformen. Asics’ wederverkopers mogen ook niet adverteren op vergelijkingssites of het Asics-logo gebruiken om shoppers naar hun webwinkel te leiden. Het merk voert als argument aan dat de controle over de merkpresentatie verloren gaat als resellers hun waar overal maar online aan de man brengen.

Verkoopverboden
Het afgelopen jaar haalde vooral het mededingingsonderzoek naar de praktijken van Adidas de media bij onze oosterburen. Het Duitse sportmerk had medio 2012 een ‘marktplaatsverbod’ opgelegd aan verkopers. Het Bundeskartellamt, dat waakt over eerlijke concurrentie, stelde echter ook een onderzoek in naar soortgelijke restricties van het Amerikaanse Nike en het Japanse Asics.

'Ernstige beperking'
Duitse juristen zagen aanvankelijk geen obstakels voor de scherpe verkoopvoorwaarden, omdat de merken aan al hun resellers dezelfde eisen stellen. Het Bundeskartellamt spreekt in zijn oordeel van gisteren echter van ‘ernstige beperkingen van de mededinging.’ President Andreas Mundt laat weten: ‘Naar onze voorlopige inschatting wordt het huidige distributiesysteem vooral gebruik om controle uit te oefenen op de prijsconcurrentie in zowel het online als het fysieke kanaal.’

Met zijn beleid beperkt Asics niet alleen de prijsconcurrentie van zijn eigen artikelen, maar ook die van hardloopschoenen in het algemeen. Ascics is daarbinnen immers een belangrijke speler en bovendien houden andere merken er soortgelijke praktijken op na, aldus Mundt.

Online handel de facto onmogelijk
Volgens het Bundeskartellamt zijn het marktplaatsverbod, het verbod op weergave in vergelijkers en het verbod om te adverteren met het Asics-beeldmerk ieder te beschouwen als een absoluut ontoelaatbare concurrentiebeperking. De drie verboden vormen samen 'de facto een verbod op internethandel', aldus de waakhond.

Asics heeft nog tot 10 juni om zich te verweren tegen het oordeel van het Bundeskartellamt. Uitspraken over Adidas en Nike worden later verwacht.