Alibaba noteerde afgelopen kwartaal een omzettoename van 28 procent. Toch is de groei niet meer zo stevig als de afgelopen jaren. Met strategische allianties probeert het Chinese concern zijn positie te verstevigen. Nieuwste partner: Macy’s.
Alibaba heeft zojuist medegedeeld (pdf) dat een samenwerking is gesloten met de Amerikaanse retailer, die vandaag zijn omzetverwachting naar beneden bijstelde en in eigen land bezig is met een ‘agressieve uitrol' van same day delivery.
Tmall Global
Macy’s maakt eind dit jaar zijn exclusieve Chinese entree met een zogenoemde flagship store op Tmall Global. Het wordt de eerste Amerikaanse warenhuisketen in Alibaba’s internationale webwarenhuis, dat onderdak biedt aan steeds meer Westerse retailers en merken.
Unilever en Suning
Alibaba sloot de afgelopen maanden al een aantal andere opvallende (meeromvattende) strategische allianties, onder andere met Unilever en met de Chinese elektronicaverkoper Suning. Alibaba wordt voor 20 procent eigenaar van die keten met ruim zestienhonderd winkels.
Handelsvolume en winst
Het handelsvolume van de Alibaba Group (pdf-rapport) groeide in het afgelopen kwartaal met 34 procent, tot bijna 100 miljard euro. Maar het concern schaakt op veel meer borden. Zo verkoopt Alibaba onder andere financiële producten en software. De winst groeide met 148 procent tot een kleine 5 miljard dollar, voornamelijk te danken aan het afstoten van Alibaba Pictures.
Lees ook: Tmall Global springplank naar China (Twinkle 5-2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Alibaba brengt nu ook Macy’s naar China
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.