Alibaba ziet brood in Chinese fysieke supermarkten. De e-commerce gigant neemt een aandeel van 32 procent in supermarktketen Sanjiang, om zijn gezicht meer te kunnen laten zien in de winkelstraat.
Het bedrijf van Jack Ma wil ook in de fysieke wereld meer zichtbaar worden voor Chinezen en tegelijkertijd de manier van verkopen in stenen winkels verbeteren. Sanjiang biedt Alibaba met zijn 160 supermarkten een lokale proeftuin voor vernieuwingen in inkoop en logistiek. Alibaba wil bijvoorbeeld de keten voor het inkopen van producten flink verkorten door tussenpersonen te schrappen.
Eerdere investeringen
Alibaba heeft in verleden al eens eerder in fysieke retail geïnvesteerd. Via de Suning Commerce Group (maar liefst 1.600 winkels) en Intime Retail Group (36 winkels in 2013) wil de pure player bijvoorbeeld zijn online aanbod pluggen en zijn logistieke netwerk uitbreiden.
Chinese logistiek op de schop
Alibaba maakt sinds 2013 plannen om het Chinese logistieke netwerk voor offline en online bestelde artikelen op de schop te gooien. Het China Smart Logistics Network (CSN) moet ervoor zorgen dat producten ook razendsnel bij consumenten op het nu nog moeilijk bereikbare Chinese platteland worden bezorgd. Daarnaast heeft Cainiao, het bedrijf achter het bezorgnetwerk, het plan om internationale orders in drie dagen te leveren. Deze doelen moeten allemaal binnen vier tot zeven jaar gerealiseerd zijn.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Alibaba investeert in fysieke supermarkten
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.