Twinkle | Digital Commerce

Alibaba steekt miljarden in fysieke winkels

2017-05-27
180101

Alibaba investeert ongeveer 4 miljard euro in Suning, een keten met ruim zestienhonderd elektronicawinkels en een veelvoud aan servicecenters in China. De strategische partners spreken van een ‘absolute mijlpaal, die de verdere integratie van online en offline retail illustreert’.

De Alibaba Group wordt door de transactie voor 20 procent eigenaar van Suning. Andersom koopt de elektronicaketen voor zo’n 2 miljard euro aan aandelen in Alibaba, goed voor een belang van iets meer dan 1 procent.

Omnichannel-initiatieven
Volgens de betrokken partijen zullen honderden miljoenen Chinese consumenten profiteren van de samenwerking, die moet leiden tot een ‘holistische winkelervaring met meer gemak en superieure klantenservice’. Alibaba en Suning gaan samen nieuwe omnichannel-initiatieven optuigen, waarbij ze elkaars ervaringen en faciliteiten op het gebied van verkoop en logistiek zullen delen.

Bezorging binnen twee uur
Suning, dat beschikt over een eigen netwerk van 8 nationale en 57 regionale distributiecentra, 353 stedelijke hubs en meer dan 1.700 ‘last-mile delivery stations’, gaat optrekken met Alibaba’s logistieke poot Cainiao. Door de integratie van distributienetwerken en verzendoplossingen moet bezorging binnen twee uur in de nabije toekomst mogelijk worden.

Tmall.com
Als onderdeel van de samenwerking opent Suning, een van China’s grootste elektronicaketens, binnenkort een flagship store in Alibaba’s webwarenhuis Tmall.com.

Lees ook: Unilever sluit pact met Alibaba (20 juli 2015)