Bijna 50 procent van de wereldwijde e-commerce bedrijven besteedt een deel van de werkzaamheden uit aan een extern bureau. Ondernemingen in Fashion lopen hierin voorop. Vooral zaken aan de achterkant van de winkel worden uit handen gegeven.
Dat blijkt uit een benchmarkrapport van World Business Research (WBR) Digital, in opdracht van Arvato. WBR Digital ondervroeg 93 executives van internationale e-commerce bedrijven in Fast moving consumer goods (FMCG), Beauty, Fashion en Luxury.
Fashion buitenshuis
Fashion besteedt overall het meeste uit; 56 procent van de bedrijven zegt een extern bureau te hebben ingehuurd voor een onderdeel van zijn webwinkel. Luxury online winkels komen uit op 50 procent, gevolgd door Beauty (45 procent) en FMCG (38 procent). Enkel in Beauty en Fashion besteden sommige bedrijven de gehele e-commerce operatie uit aan externen; respectievelijk 5 procent en 4 procent.
Niet merkbaar voor consument
Wat besteden online winkels dan uit? Meestal zijn dit onderdelen die niet direct merkbaar zijn voor de consument. Online marketing, websitebouw en de dagelijkse werkzaamheden aan de achterkant van de site worden het meest uit handen gegeven:
Websitebouw en online marketing
In bovenstaand schema is te zien dat Fashion-bedrijven vooral de websitebouw (62 procent) aan anderen overlaten. Ook Beauty en Luxury scoren hier hoog op. Online marketing is onder beauty-bedrijven populair om uit te besteden (78 procent). Bureaus worden het minst ingeschakeld voor de klantenservice, logistiek en financiële diensten. Opvallend is dat in het uitrollen van een multichannel strategie in andere landen, de klantenservice weer wel het meest wordt uitbesteed.
Bureaus in Europa populair
De meeste ondervraagde executives gaven aan op dit moment niet op zoek te zijn naar een externe partner. Als zij dit wel zijn, dan zoeken zij naar een samenwerking met een bureau uit Europa. Azië neemt een tweede plek in op deze voorkeurslijst.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Onderzoek: wat besteden e-commerce bedrijven uit?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.