De vakantie staat weer voor de deur. Dit is een lastige tijd voor webwinkeliers. Niet alleen daalt het aantal bestellingen omdat half Nederland in de file richting Zuid-Frankrijk staat, je wilt zelf natuurlijk ook wel een weekje (of twee) ertussenuit na weer een heel jaar hard te hebben gewerkt.
Door: gastblogger Krispijn Smith
Wat doe je met de webshop? Sluit je simpelweg de deuren, verstuur je alle bestellingen pas als je terug bent of regel je iemand die de webshop tijdens de vakantie waarneemt?
De deuren sluiten
De meest rustgevende oplossing is waarschijnlijk simpelweg de virtuele deuren van de webshop te sluiten. Webwinkelsystemen beschikken doorgaans over een ‘Werk in uitvoering’-functie waarmee de shop volledig wordt gesloten voor bezoekers. Hoewel je heerlijk ongestoord op vakantie kunt, kleven er enkele flinke nadelen aan deze optie. Door de webshop op deze manier te sluiten hebben behalve de bezoekers ook de verschillende zoekmachines, zoals Google en Bing, geen toegang meer tot je webshop. Dit zal ertoe leiden dat je tijdens de vakantie de hard earned posities in de zoekresultaten kwijtraakt. Waarschijnlijk krijg je deze posities, na de shop weer te hebben geopend, wel weer terug. Maar daar kan enige tijd overheen gaan. Ook is het nog maar de vraag of alle pagina’s hun oorspronkelijke positie weer innemen. Zo loop je tijdens je vakantie, en nog enige tijd erna, omzet mis omdat het verkeer uit organische zoekresultaten drastisch zal dalen.
Levertijd verlengen
Een andere optie is de bestellingen pas te versturen als je weer terug bent. Door dit heel erg duidelijk in je webshop te vermelden, voorkom je boze en teleurgestelde klanten. Het lastige aan deze oplossing is dat klanten doorgaans niet lezen. Hoe groot je het ook in de webshop vermeldt, er zullen mensen zijn die het over het hoofd zien met boze mails en slechte reviews als gevolg. Als je kiest voor deze optie is het dus van belang dat je het zo duidelijk mogelijk in de webshop vermeldt. Houd er daarbij rekening mee dat mensen via verschillende pagina’s de webshop binnenkomen. Plaats de melding dus niet alleen op de homepage, maar ook in het winkelmandje, de bestelbevestiging en voor de zekerheid ook op alle productpagina’s. Vermeld overigens niet letterlijk dat je op vakantie bent. Je adresgegevens staan, als het goed is, ook luid en duidelijk op de site en zo maak je het inbrekers wel erg makkelijk. Kies voor een tekst als ‘In verband met de vakantieperiode zijn wij beperkt in staat de bestellingen af te handelen. Uw bestelling zal in de week van … worden verzonden’.
Ook op vakantie bereikbaar
Door tijdens je afwezigheid helder te communiceren met je klanten en adequaat op eventuele e-mails te reageren kun je waarschijnlijk een hoop ellende voorkomen. Het is daarom van belang dat je dagelijks de mail controleert en afhandelt. Ga dus niet op vakantie naar een blokhut in de rimboe, maar kies voor een locatie met een degelijke wifi-verbinding. De mail zou je natuurlijk ook op je telefoon kunnen lezen en beantwoorden. Houd dan rekening met de kosten voor dataverbruik in het buitenland. De kosten en voorwaarden verschillen sterk per aanbieder en sommige providers bieden zelfs geen voordelige oplossing voor dataverbruik op vakantie. In dat geval zou je kunnen overwegen een prepaid simkaart te bestellen bij een aanbieder die een gunstige buitenlandbundel biedt.
Iemand regelen die de webshop waarneemt
De beste oplossing is natuurlijk de webshop tijdelijk over te dragen aan iemand die je vertrouwt. De webshop kan dan gewoon doordraaien waardoor je geen omzet misloopt, je posities in Google behoudt en geen boze klanten riskeert. Tevens heb je zelf meer rust als deze persoon ook de e-mail en telefoontjes af kan handelen. Als je (nog) geen personeel in dienst hebt kun je misschien een familielid, vriend of buurman vragen. Je zou met deze persoon een vast bedrag als vergoeding kunnen afspreken of dat jullie de winst over de vakantieperiode delen.
Deze oplossing is natuurlijk niet voor iedere webshop haalbaar. Vereist jouw assortiment veel specifieke productkennis om bestellingen te kunnen afhandelen? In dat geval is het mogelijk niet haalbaar of rendabel om iemand in te werken voor deze korte periode. Je zult dan toch voor één van de andere opties moeten kiezen.
Op vakantie naar de achtertuin
Je zou het temidden van alle vakantiestress bijna vergeten, maar vakantie is bedoeld om uit te rusten en bij te komen. In 35 graden aan een Spaans strand gaan liggen stressen over je webshop is niet echt rustgevend. Lekker zorgeloos in de achtertuin met de voetjes in een opblaasbadje en de laptop op schoot is dan een beter idee. Als je slapeloze nachten krijgt van alle suggesties in dit artikel kun je misschien maar beter thuisblijven en zelf de webshop runnen. Je hebt dan weer een jaar de tijd om het een en ander te regelen. Misschien is je bedrijf dan zo gegroeid dat je het tegen die tijd makkelijk kunt overlaten aan één van je werknemers.
Krispijn Smith is marketingmanager bij Shoppagina.
Wij blijven gewoon door gaan. Alleen wordt er in de vakantieperiode alleen verzonden op donderdag.
Je hoeft niet de hele webshop te sluiten. Je kunt ook bestellen tijdelijk niet mogelijk maken. De shop blijft dan open voor zoekmachines, maar klanten kunnen niet bestellen. Dit zal ook duidelijk vermeld moeten worden om teleurstellingen en onbegrip te voorkomen.
Een andere optie zou kunnen zijn, duidelijk doorgeven dat bestellingen pas na een bepaalde datum verstuurd worden.
Blijft je site toegankelijk voor vaste klanten en gbots.
En klanten kunnen dan ook informatie vinden,beter dan je hele site ontoegankelijk maken.
Wellicht ook goed om als webwinkel nog verder te denken, wat bijvoorbeeld als je afwezigheid niet te plannen valt? Denk aan ziekte...