‘Er is nog een lange reis af te leggen tussen de logistieke realiteit en de wensen van webshoppers’, vertelde Daniel Ropers gisterenmiddag in Waalwijk. Daar wordt een fulfilment center opgetrokken van en voor Bol.com. ‘Wij zijn hartstikke ambitieus om het gat te dichten.’
Door: Arjan van Oosterhout
Gisterenochtend werd bekend dat Bol.com inderdaad – de geruchten gingen al langer – een eigen distributiecentrum (dc) krijgt in Waalwijk. Op eigen grond wordt een magazijn gebouwd met een grondoppervlakte van 50.000 vierkante meter, met bij oplevering een vloeroppervlak van 130.000 vierkante meter. Een aanpalend stuk aangekochte grond van nog eens 50.000 vierkante meter krijgt de bestemming parkeerterrein. Daar kan een groot deel van worden opgeofferd als het magazijn ernaast uit zijn jasje groeit. Bol.com denkt groot.
Docdata
Het personeel en de dagelijkse leiding in het nieuwe onderkomen komen van de logistieke partner Docdata, waarmee de webwinkel al sinds het eind van het vorige millennium samenwerkt. Eind vorig jaar nog werd een nieuwe hal voor Bol.com in gebruik genomen, in het Waalwijkse Docdata-magazijn van waaruit ook orders voor onder andere V&D en de Bijenkorf worden verzonden. Maar het einde van de capaciteit (Bol.com bezet ruim vijftigduizend meter vloeroppervlak op ruim dertigduizend vierkant meter grond) raakt daar in zicht.
Afgelopen december verwerkte Docdata in de drukste perioden 8 bestellingen per seconde voor Bol.com. ‘Het jaar ervoor waren dat er nog 7, het jaar ervoor 6’, illustreert managing director Daniel Ropers de toegenomen drukte.
Ander bedrijf
Bol.com bedient steeds meer kopers, die steeds vaker bestellen uit een steeds breder assortiment van steeds meer volumineuze producten als hondenmanden, dozen Pampers en decoupeerzagen. Met de introductie van ‘Logistiek via Bol.com’ kunnen bovendien ook andere winkeliers hun pakjes laten opslaan in Waalwijk. ‘We zijn in die zestien jaar een ander bedrijf geworden’, aldus Ropers gisterenmiddag.
Eigenaar Ahold wil zijn online omzet in drie jaar tijd met een kleine 80 procent verhogen, tot 2,5 miljard euro over het jaar 2017. Geholpen door extra investeringen, waaronder die in Waalwijk, moet Bol.com voor een groot deel van de groei gaan tekenen.
Innovatiekracht, betrouwbaarheid en efficiency
‘We maken nu een nieuwe logistieke set-up, zetten het in één keer zo weg als we denken dat de toekomst eruit gaat zien’, zei Ropers gisterenmiddag. Het eigen onderkomen moet Bol.com de ruimte bieden voor en de regie over verdere logistieke innovaties zoals het recentelijk gelanceerde ‘Vandaag Ophalen’. Betrouwbaarheid en efficiency zijn andere drijfveren voor de bouw van het eigen dc op eigen grond waarin straks ook eigen apparatuur komt te staan. Bij de ontwikkeling daarvan leunt Bol.com op de knowhow van Docdata.
Kapitaalintensief
Volgens Ropers was het niet logisch het bedrijf uit Waalwijk te vragen de investering te doen die Ahold nu doet: ‘Wij werken steeds met een contract van vijf jaar, dat we onlangs weer hebben verlengd’, legt hij uit aan Twinkle. ‘Het is een kapitaalintensief traject en wij willen dat het nieuwe fulfillment center aan onze specifieke wensen voldoet. Het is natuurlijk ook goed om je belangrijkste assets zelf te besturen.’
Logistiek via Bol.com
Ropers waagt zich niet aan een voorspelling over de groei van ‘Logistiek via Bol.com’, het nog relatief nieuwe fulfilmentprogramma voor externe verkooppartners. ‘We weten simpelweg niet hoe groot dat zal worden. Wat ik wel durf te zeggen is dat de meeste winkeliers daarmee een betere dan hun huidige dienstverlening zouden kunnen koppelen aan een hogere kwaliteit en dan ook nog tegen lagere kosten. Door winkeliers ook op dit gebied te ontzorgen kunnen zij zich weer richten op hun claim to fame, hun echte toegevoegde waarde, die anders misschien wel verloren zou gaan door al die hoofdbrekens over marketing en logistiek. Daar zijn we met zijn allen bij gebaat, wij dus ook.’
Bezorgabonnement?
Bol.com benadrukte gisteren bij herhaling dat het nieuwe dc nieuwe innovaties faciliteert. Onlangs werd dus gestart met same day pick-ups bij Albert Heijn (voor 1,99 euro), andere diensten zullen volgen. Naarmate het aantal betaalde logistieke services voor webshoppers toeneemt – Bol.com levert orders vanaf 20 euro gratis, vaak binnen een werkdag – lijkt een bezorgabonnement à la Amazon Prime een geschikt middel om de loyaliteit te bevorderen. ‘Dat is één van de vele dingen die in de toekomst inderdaad iets zouden kunnen toevoegen’, aldus Ropers. ‘We kijken er wel eens naar. Maar die lijst met verbeteropties is heel erg lang. Wat het meeste toevoegt voor onze klanten, doen we het eerst.’
Lees ook: 25 procent omzetgroei voor Bol.com (27 mei 2015)
Nog sneller werken, nog meer werkdruk voor het personeel om de moordende deadlines te halen.
Ik spreek hier als bol.com klant: het kan mij geen r**t schelen hoe lang mijn bestelling er over doet, zolang ik maar weet dat het ingepakt is door gelukkige en tevreden mensen. Snelle levering is het meest overschatte fenomeen in de e-commerce op dit moment. De meeste mensen willen gewoon lage prijzen.