Twinkle | Digital Commerce

Martijn van Egmond: ‘O’Neill had eigen retouroplossing nodig’

2017-11-11
180101
  • 1:40

O’Neill bouwde het afgelopen jaar een eigen oplossing voor zijn retouren. ‘Dit was nodig om de retouren nauwkeuriger te kunnen te verwerken’, zegt Martijn van Egmond in de aanloop naar zijn presentatie tijdens Logistiek & E-commerce op 16 juni. ‘Ons systeem zou ook voor andere webwinkels kunnen werken.’

De European E-commerce Manager kwam begin 2014 bij O’Neill. ‘Destijds konden onze klanten op een papieren retourformulier niet afzonderlijk aangeven of een product te klein of te groot was. Dit viel onder dezelfde retourreden’, vertelt hij aan Twinkle. ‘Aangekomen in het dc werd er niet zoveel met de retourinformatie gedaan. Dat moest anders.’

Waarde van data
Van Egmond: ‘We hebben toen zelf een systeem ontwikkeld waardoor klanten meer redenen kunnen opgeven voor hun retour. Het papieren formulier is vervangen door een digitale variant. De data die we hierdoor verkrijgen zetten we onder andere in om het aantal retouren te verminderen. In mijn presentatie tijdens Logistiek & E-commerce vertel ik wat wij zoal met die data doen en wat het proces is geweest achter ons digitale retoursysteem.’

Besteldrempel per seizoen
Naast de bouw van een eigen retouroplossing verlaagde O’Neill het afgelopen jaar de besteldrempel voor gratis verzending. Waar de webwinkel eerst orders boven de 120 euro gratis verzond, is dit bestelbedrag nu 50 euro. ‘Het kan per seizoen verschillen’, zegt Van Egmond. ‘Wij zijn namelijk erg afhankelijk van de verschillende bestelwaarden in het winterseizoen en het zomerseizoen. In de winter is een andere besteldrempel rendabel dan in de zomer, omdat de gemiddelde orderwaarde anders is. Maar we houden de verzendregels wel passend bij ons service level.’

Logistiek & E-commerce
Martijn van Egmond is één van de keynotes van Logistiek & E-commerce. Het evenement, waarvan Ronnie Overgoor dagvoorzitter is, biedt dé jaarlijkse update over e-logistiek en vindt plaats op 16 juni in Van der Valk Hotel Almere. Het podium wordt, behalve met O’Neill, gevuld met grote namen als Bol.com, Heineken en Wehkamp. Bekijk het gehele programma hier.